Ik heb een buurman aangebracht, wat ben ik daar blij mee! Maar voor hoe lang?

Deze keer geen foto’s (al waren ze spectaculair en bloederig).
Die heb ik afgestaan aan de politie. En ik heb ook geen zin in gedoe met de verdachte door de foto’s die ik van het gevecht maakte hier te plaatsen.

Gisterenavond reed ik naar huis, door het chaotische havengebied met z’n braakliggende terreinen en slooppanden toen ik een man met een aangelijnde rotweiler zag lopen op een bouwterrein, en aan de andere kant van het hek een man met zo’n enorme bullmastiff die los liep.
Die zie ik altijd loslopen, al is er aanlijngebod.

Ik zeg daar nooit iets van, wegens slechte ervaringen met het aanspreken van hondenbezitters op hun wangedrag, dus neem gewoon een andere route, want met zulke gigantische honden ben ik erg voorzichtig geworden.

Maar ik zag meteen dat de heren ruzie hadden.
Bang maar nieuwsgierig stopte ik op een veilige afstand en zag dat de mastiff-eigenaar ineens het hek opentrok en zijn hond losliet op de rotweiler.

Een gierend gejank en geblaf brak los, de bullmastiffo wierp zich op de rotweiler die overal gebeten werd, net als zijn eigenaar die probeerde de twee uit elkaar te halen.

De mastiff-baas stond rustig toe te kijken hoe zijn enorme beest die twee molesteerde, en toen een eenzame voorbijganger daar iets van zei kreeg die een paar klappen op z’n hoofd. Voorbijgangertje sprintte naar zijn huis vlakbij en kwam terug met een stok en begon terug te slaan.

Er werd “politie” geschreeuwd waarop mastiff-macho (zo’n kale kop met tattoo’s in z’n nek en een bierbuik) zijn beest aanlijnde en er vandoor ging.
De politie kwam, rotweiler ging mee met de dierenambulance en zijn eigenaar met bloedende armen naar het ziekenhuis.

Helaas had ik mijn telelens niet bij me, maar maakte toch een kleine fotoreportage met overtuigend bewijs tegen de hufter.
Het deed me veel genoegen om vandaag in de krant te lezen dat hij aangehouden was.

Maar ja, hij woont nog geen 50 meter bij me vandaan.
Hoe lang zal mijn blijdschap duren?
Nergens las ik of zijn hond ‘m afgenomen was. Morgen loopt het misselijkmakende manneke vast weer rond met dat misselijkmakende ding.

Gelukkig heb ik ogen van mijn schouders tot m’n tenen, van voren en van achteren, en spot enge honden en hun enge bazen op kilometers afstand.

En dubbel-gelukkig: we hebben hier uitgestrekte duinen waarin het goddelijk dwalen is, en die verboden zijn voor honden. Heerlijk Zonder Honden!!

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Smeerlapperij, Zoogdieren en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Ik heb een buurman aangebracht, wat ben ik daar blij mee! Maar voor hoe lang?

  1. Mephisto zegt:

    Gefeliciteerd!
    Een heldendaad rijker, een illusie (van veiligheid) armer…

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Mephisto, veiligheid? Ik ben een realist, en laat dus de hufters de ruimte die ze nemen.
    Maar geniet er wel erg van als ik ze eens een spaak in hun kleine pielewieletje kan drijven.
    Ik maakte overigens ook een paar foto’s toen hij in zijn voordeur aangehouden werd. Hij zag dat ik dat deed en stak zijn vuist op. Die zijn voor m’n dagboek, en voor het geval ik nog last met hem krijg.

  3. Joost zegt:

    Wat een verhaal! Intens verteld.

  4. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    30 mei sliep ik in een werkplaats, als bewaker.
    Twee inbrekers kamen binnen om 2 uur ’s nachts.
    Ik heb ze beiden herkent zonder twijfel.; heb uitgevogeld waar ze wonen.
    Jaar ervoor hebben dezelfden 8200 gereedschap gestolen.
    politie–doet niks.

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Joost, dan je.
    @PHMvdK, jouw antwoord roept vragen op: ik ben benieuwd waar je zat toen je ze herkende, en zagen ze jou ook?
    En jaagt een bewaker weg, of heeftie een knuppel, een alarm, en rechtstreeks lijntje met de ”niets doende” politie?
    Kon je ook onomstotelijke bewijzen leveren van het type foto’s zoals ik nam?
    Mijn foto’s vormden een simpel stripverhaal, de illustraties van crimineel gedrag.
    Neem anders voortaan ook een (nacht)camera mee als je ergens gaat slapen als bewaker šŸ˜‰

  6. antoinette duijsters zegt:

    laat ik eerst dit zeggen er zijn veel lieve honden, ik heb dus niets tegen honden.
    Maar enge mannen met enge honden is wat anders, daar ga ik zo ver mogelijk omheen.

  7. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik hoop dat de hond in beslag genomen word. De eigenaar gebruikt hem als een wapen.
    Weet je ook hoe het nu met de slachtoffers is?
    Overigens kunnen kleine honden ook aggressief en gevaarlijk zijn. Mijn aangelijnde herder werd eens aangevallen door een gifkikker (kruising tussen een boerenfokmormel en een poedel) en dat ging zo fel dat ik (op de fiets) los moest laten.
    De boerin en eigenaresse van de gifkikker in paniek en volgens haar was het allemaal mijn schuld. De honden vochten om het echt, en de mijne was veel groter. Maar ik (hoogzwanger en met mijn oudste van 1½ voorop) was niet van plan met blote handen er tussen te komen.
    Tot ik de riem van mijn hond kon pakken, en ik hees hem omhoog. Ging dat kleine kreng verder met mijn voet. Ik was op teenslippers dus hij beet mijn voet zo aan alle kanten open. De boerin wilde mij zo op straat laten staan terwijl het mij duizelde. Ik heb haar de fiets in de handen geduwd en ben gewoon naar binnen gelopen om even bij te komen. De vieze vaatdoek die ze me voor mijn voet aanbood heb ik afgeslagen en tevreden toegekeken hoe mijn zoon het dropje op het tapijt uitspuugde.
    Toen ging ik naar huis, de boerin verder negerend. Beide honden lagen buiten met een schuldige blik op hun smoelwerken te wachten zonder lust tot verder vechten….

  8. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Antoinette, ik ben het met je eens. Het onderscheid tussen aardig en boosaardig (qua baas/hond) heb ik mezelf zorgvuldig aangeleerd.
    Ik heb geen hondenfobie, maar ben behoedzaam, uit ervaring geworden.
    Met bazen van aangelijnde honden maak ik graag spontaan een praatje, waarbij ik begin met iets leuks over hun hond te zeggen.
    Dan worden ze meestal meteen heel vriendelijk, en vertellen veel over ras, karakter etc.
    Daarvan heb ik veel geleerd over de diverse hondensoorten, zodat ik nu al van verre kan zien of ik gewoon langs kan fietsen/lopen, of een straatje om moet..

  9. antoinette duijsters zegt:

    CAM, zo is het neem die Jack Russels maar, als die niet goed opgevoed worden worden het krengen, hoe klein ze zijn.
    Stadsfotograaf, zo heb ik ook mijn kennis over honden op gedaan, de grote zegt niet over agressie, ras en opvoeding daar gaat het om.

  10. martin zegt:

    Niet een verhaal om blij van te worden. Foto’s zijn hier overbodig.

  11. Louise van Eck zegt:

    Neem je geen risico?

  12. actuality zegt:

    Zo te lezen was niet de Hond maar de Bheren los..
    Totall Los …..
    Goed beschreven , en heel keurig en netjes
    dat je de Bloederighied aan onze Fantasie over laat
    Bij ieder woord , die je schreef zagik en droop ik af
    in Bloed-sérieuze omstandigheid…
    Groet á Vous ..J,-

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @CAMvV, wat een rotverhaal over die boerenhond (zeker als je zwanger bent), maar helaas erg herkenbaar.
    Na een keer in m’n kuit gebeten te zijn, rijdend langs een erf, ga ik nooit meer op stille landweggetjes fietsen zonder de ketting van mijn slot losje over mijn stuur gedrapeerd, klaar om naar een happer te slaan.
    Heel effectief tegen van die rotbeesten die ineens van hun erf afschieten en tegen je opspringen, en erg rustgevend voor de fietser.
    @Antoinette, zelf heb ik 17 jaar een heel stout teckeltje gehad, dat soms echt kort gehouden moest worden in de buurt van mensen šŸ˜‰
    Maar het fijne aan dat diertje was zijn moed: als ik uit wandelen ging, en er waren (andere) enge honden, hoe groot ook, hij stoof erop af. Vaak waren die groterds te verbaasd om echt iets te doen. Hij rende ook wel eens blaffend onder een bozige bouvier door, die hem dan verbouwereerd nakeek.
    Omdat hij nooit bang was, hoefde ik ook nooit bang zijn.
    Ik ben alleen gebeten toen ik in m’n eenteje op stap was.
    @Martin, zo is het leven… (soms)
    @Louise, misschien.
    Maar ik had het erger gevonden om het wel te zien (dat echt criminele gedrag) en niet te getuigen.
    De man zal er vast niet minder kwaadaardig door werden, maar ”het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven"…
    @Ach Joshua, wij natuurgenieters moeten leven met het fenomeen hond dat soms ons plezier bederft, maar meestal is het buiten een feest, toch?

  14. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    de vraag van je titel; Ik heb een buurman aangebracht….. voor hoe lang/
    nou totdat hij bij je vergeet aan te bellen…..

  15. StadsfotograafVelsen zegt:

    @PHMvdK, dat kan, daar dacht ik ook aan toen ik die titel opschreef, want de buurt is klein, en hij heeft me foto’s zien maken.
    Maar er zijn voldoende mensen van e.e.a. op de hoogte, en ik ben niet bang aangelegd.
    Het was ook gewoon te schoftig wat hij flikte.

  16. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Nou heb ik een reputatie dat ik nog nooit aan de kant ben gegaan voor iemand, en dat vaak confrntatie opzoek.
    Maar dat is omdat ik dat NIET doe, dat sommig tuig iedere dag verder en verder gaat, als je ze niet afstopt.
    Maar allez, er gebeuren veel rotte dingen; maar een ding wat ik nooit meer doe is fysiek opkomen als er een vrouw in elkaar wordt getimmerd.
    Heb ik eens gedaan; maar toen oom agent kwam heette het dat ik mij bemoeide met huiselijke aangelegenheeid.
    5 minuten erna, waren hun weg; voor mij duurde het een uur en praten als brugman
    Een tweede keersoortgelijke ervaring; hoeft niet meer voor mij.

  17. Blew zegt:

    Je bent een held! Ik kwam laatst bij de ingang van de duinen een man tegen met een onaangelijnde pitbull. Daar ben ik best een beetje bang voor, maar ik deed mijn best om dat niet te laten merken.

  18. Pingback: Meer voetjes | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

