Paddestoelen zoeken in de moerassen van noordelijk Finland, en smullen maar

In de herfst ga ik graag naar mijn broer in Finland,
in het noordoosten bij de Russische grens.
Daar kan ik tenminste paddestoelen plukken zoveel ik wil, wat in Nederland niet meer kan en mag. Er wonen zo weinig mensen dat je tientallen kilometers kunt lopen zonder een weg, hek of huis tegen te komen, laat staan een mens,
terwijl plukken overal mag (behalve vlakbij woonerven)

Mijn schoonzus, oorspronkelijk een Chukchi uit het noordoostelijke puntje van Siberië (Chukotka) heeft het meeste verstand van paddestoelen.

Voor we met onze emmers de wijde lege moerassen intrekken,
brengt ze offertjes naar de vier windstreken en vraagt de goden om bescherming.
Dat mag ook wel want de beer is nog niet in winterslaap, en de wolf, lynx en veelvraat huizen ook in dat wilde noordoosten.
Nou zijn die laatsten te schuw om angst voor te hoeven hebben,
maar een beer verstoor je niet graag. Die kan gevaarlijk zijn als hij schrikt.
Daarom roepen we om de paar minuten iets, zodat een beer de gelegenheid kan nemen om weg te lopen. Beren hebben een hekel aan mensen, en terecht

Ik houd het meest van de Oranje berkenboleet

Mijn schoonzus is dol op de Braakrussula, die eigenlijk giftig is zoals de naam al verraadt.
Maar die weekt en kookt ze een aantal malen, zodat het gif oplost, zegt ze.
Er zijn lekkere niet-giftige paddestoelen in overvloed, dus eet ik die zelf liever…

Hier een deel van de oogst, klaar om schoon te maken
en daarna te drogen of ingemaakt te worden voor de winter

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Finland, Lekker eten!, Paddestoelen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Paddestoelen zoeken in de moerassen van noordelijk Finland, en smullen maar

  1. Ghijsa zegt:

    Wat een leukerd, die schoonzus van jou
    ik krijg helemaal zin om ook naar finland te gaan
    aan de eerst foto te zien, hebben ze er ook hele grote mollen
    je wilt toch iets voedzaams bij de padestoel.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Ghijsa, die piramide is een mierenhoop. Vond ik leuk om te fotograferen omdattie bijna net zo hoog als schoonzusje is! Als je naar dat deel van Finland gaat, moet je tegen eenzaamheid kunnen. Hun dichtstbijzijnde buur woont 7 kilometer verderop.

  3. Paul Nijbakker zegt:

    Suomussalmi is nog niet echt het Noorden (vinden wij in Lapland). Veel plezier gewenst bij het paddestoelen zoeken (wel handig zo’n kundige käly).

  4. Ghijsa zegt:

    Je gaat me toch niet vertellen dat ze al die paddestoelen en mieren zelf opeet zonder ook maar iets met haar buren te delen.

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Paul Nijbakker, ik had het niet over Lapland, maar over Finland, en dan is het zeker het noordelijk deel, zeg maar het Drente van Finland. Overigens ga ik tegen kerst maar eens naar zuidelijk Lapland, naar Rovaniemi met de kleinkinderen. Nog nooit Joulupukki gezien 😉

  6. Fleur zegt:

    Ik kende het niet zo,
    het eten der zwammen
    Een btj eng ook,
    maar ik kan je melden
    dat het verrassend smaakt.
    Heel smaakversterkend
    in bv tagliatelli.
    Wel elitair
    nl behoorlijk prijzig!
    Nu kan je ze buiten plukken.
    Alleen als je een connaisseur bent uiteraard.
    Een vriendje van me,
    ene William
    zat onder de huiduitslag
    helemaal VUURROOD van die wipstoeltjes!!!

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Ghijsa, hoe maak je mieren klaar? Of netter: hoe bereidt men die? Schijnt erg modern en gezond te zijn, mieren eten. Maar wij zijn antiek. Vertel!!
    Die verre buurtjes krijgen van alles, en geven ook van alles. Ouderwetse plattelandsruil. Buren die gerookte snoek brengen, of pastei van rendiervlees…
    Ik woon eigenlijk alleen maar in Nederland omdat ik hier vier kleinkinderen heb, en niet zonder kan, anders wist ik het wel.

  8. Ghijsa zegt:

    Ik ben ook maar gewoon een hollands trutje hoor, ik weet alleen dat je niet die werkmieren moet nemen die zijn te pezig, gewoon die luie van onderin. Mij lijkt even om en om bakken in reuzel.
    Het lijkt me ook wel wat daar, echt waar, het weekend allemaal verhalen gehoord over finland waar mensen niet zo moeilijk doen, lezingen houden in hun korte broek, dat werk. De rede dat ik hier nog woon is dat ik mijn huis niet kwijtraak.

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Fleur, paddestoelen herkennen is niet gemakkelijk. Je moet het eigenlijk van kind af aan, van een ervaren oudere leren, en dan heel vaak doen.
    Aan de hand van boekjes maak je te gemakkelijk vergissingen, omdat de kleur van de foto’s af kan wijken, of omdat sommige soorten erg op elkaar lijken waarbij de ene soort giftig is en de andere niet. Ik heb het vroeger geleerd van mijn (Finse) moeder omdat het daar traditie is, en gewoon bij elk wandelingetje gebeurt. Maar ik beperk me tot een paar heel duidelijke soorten. Als het maar even een vraag op roept laat ik ‘m lekker staan.
    Wat de prijzigheid betreft: koop paddestoelen i.p.v. vlees. Dan ben je net zo duur uit, maar als je echt lekkere wilde paddestoelen hebt (gesmoord in crème fraiche en een scheutje wijn), zul je dat vlees beslist niet missen.

  10. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Ghijsa toch… reuzel!! Jakkes.
    Wat Finnen betreft, die zijn te gek. Maar je moet ze wel kennen, kennissen hebben. Dan is het dikke lol.
    Van sommige toeristen heb ik ook wel treurige verhalen gehoord, dat ze zich erg alleen en genegeerd voelden.

  11. Ghijsa zegt:

    Mijn kennissen hadden anders dikke lol misschien dat jouw kennissen zich genegeerd voelden maar die ken ik niet.

  12. maria-dolores zegt:

    mooi verslag!
    ik heb vroeger in Duitsland (hier in Italie eigenlijk nauwelijks meer), ook paddenstoelen verzameld om ze te eten. krijg wel heimwee als ik jouw foto’s zie… waar ik nu woon, vlakbij de bergen, is het eigenlijk alleen leuk als je een streek héél goed kent. zodat ik ermee op ben gehouden.

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Ghijsa, fijn om te lezen 🙂
    @maria-dolores, hier stond vorige week in de kranten dat er intussen bij elkaar zo’n 17 Italaianen om het leven waren gekomen op zoek naar padde(n)stoelen, vooral omdat ze zich hoog in de bergen wagen, en dan uitglijden of zo…

  14. maria-dolores zegt:

    @stadsfotograaf,
    ja, dat gebeurt elk jaar…
    ik hou niet van de Italiaanse bergen + paden.

  15. zilver zegt:

    Wat een leuk blog weer. Nou dat roepen voor de beer begrijp ik. Als wij muisjes hebben roepen we voor de muis, anders schrik je je dood, in geval van muisjes, roepen we: ik kom er aan en dan pas lopen we door het huis.

  16. Li-st zegt:

    Da’s wel weer eens wat anders dan bramen plukken in de duinen.

  17. cor verhoef zegt:

    Mooie rapportage. En wat ziet de omgeving er heerlijk wijds en wild uit.

  18. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Gaaf om telezen.
    Een Finse schoonzus ook leuk
    (ik kom niet verder dan een schoonzus in Birmingham.)

  19. actuality zegt:

    Ik ken maar één Padden-Stoel
    en die Wijst mij Ouderwets in
    De Bossen De Weg……………..
    Mooi Verhaal…..groet van………..

  20. martin zegt:

    Wat een geweldig avontuur.

  21. Louise van Eck zegt:

    Wat een heerlijk blog. En wat een informatie die voor mij nieuw is. Ik ben nog heel kinderlijk in mijn denken over paddestoelen.

  22. Appelvrouw zegt:

    Hmm je schoonzus weet van lekker eten uit de natuur en ze is een hamstertje met zo’n tafel vol voor de winter.

  23. StadsfotograafVelsen zegt:

    Dank jullie allemaal voor je aardige reacties. Ach, Finland is zo’n heerlijk land, als je van natuur en stilte houdt. Ik ben blij dat ik er lieve familie heb, en me er af en toe terug kan trekken.

  24. IngridvandenBergh zegt:

    hallucinerend blogje
    maar nee, wat een mooi avontuur

Schrijf hier je reactie

