In Steen, een bericht uit het verleden. Schoonschrift!

Band lek. Een paar kilometer lopen die ik normaal voorbij fiets.
En dan zie ik ineens schoonschrift. Kent iemand dat begrip nog?



Straatstenen met een boodschap uit een andere eeuw, toen schoonschrijven nog een hoofdvak was op de lagere school, zoals de basisschool ooit heette.
Een voorman-steenbakker heeft stapels te bakken stukken klei geteld, die straatstenen zouden worden, en noteerde dat met een zwierig handschrift dat geen hedendaagse computer-hork nog zal kunen evenaren.

Ik raak ontroerd van zo’n virtuele ontmoeting met iemand die allang dood is, met iemand wiens graf vast ook allang ontruimd is, zoals dat gaat in huidig Nederland, waar asfalt belangrijker is dan een plekje om je geliefde doden te eren



Een andere eeuw, een vergeten discipline.
Schoonschrift, schuinschrift, krulletters. Zo fraai mogelijk leren schrijven.

Met het puntje van je tong uit je mond, krassend met een kroontjespen, gedoopt in het inktpotje dat onder een schuifje in de houten schoolbank verborgen zat, en dat bijgevuld werd uit een grote Talens-inktfles.
Door de beste leerling uit de klas, die alles als eerste af had en dan klusjes mocht doen, of door het kind dat níét mee kon komen, en daarom achterin zat maar toch door meester of juf bezig werd gehouden met nuttige werkjes als inktpotjes bijvullen, en planten water geven, schoolmelk rondbrengen, het bord sponzen enzovoort



Een mooi handschrift telt niet echt meer tegenwoordig.
Mijn kleindochter haalde al op de basisschool een typediploma en maakt nu ook in een oogwenk de grappigste power-point-presentaties.
Ze kan zelfs websites kraken. Heeft ze officieel op de middelbare school geleerd.
Wat moet een mens dan nog met krulletters?



Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Kunst & zo, Schrijvers en dichters en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op In Steen, een bericht uit het verleden. Schoonschrift!

  1. The_Saint zegt:

    Ja hoor , ik ken het nog..heb het urenlang met kroontjespen moeten oefenen in de klas…

  2. antoinette duijsters zegt:

    Zo lang is dat niet geleden, ik heb het ook nog geleerd.

  3. Li-St zegt:

    Ik heb er ook regelmatig mee te maken. Mijn hobby is genealogie en bestudeer regelmatig akten van de burgelijke stand uit voorbije eeuwen. Sierlijke handschriften met vaak onleesbare krullen. Mooi hoor, maar leve de computer !

  4. renelouman zegt:

    Ik heb de prins Willem ook, geb eeb foto weer bij mijn blog gezet, ben benieuwd of ze het zijn.

  5. paco painter zegt:

    Ja, ik leerde dat ook ooit

  6. Theo zegt:

    Je moet er oog voor hebben. Bijzonder.
    Ja, dat schoonschrijven was een ware kunst, maar zo heb ik het niet eerder gezien.

  7. martin zegt:

    Het was mijn eerste aanvaring met school. De schriften
    met de lijn waarop de letters moesten komen en het
    dunnere lijntje waar de vlaggen mochten beginnen. Het
    lukte me niet. Het was datgene waar ik de grootste hekel
    aan had. Nog steeds schrijf ik niet mooi, maar wel mooier
    dan mijn zoons. Mooi geschreven tekst (of mooi opgemaakte
    tekst uit een tekstverwerker) daar hou ik toch wel van.
    Het was bij juffrouw Beekman, schiet me nu weer te binnen.

  8. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Weet het nog en ken het nog, maar alleen met vulpen; niet met ballpoint’
    Bestaat nog wel; in caligrafie als ik het goed heb.
    Dunne halen en dikke halen; slecht papier waardoor het pennetje haakte en pets–inkvlekken en weer opnieuw…
    Tussenstap was de electrische typmachine met geheugen……
    Binnenkort van gesproken tekst direct printem
    Hofdrekenen hebben we ook verleerd.
    Ik kon de kassa van AH bijhouden toen ik 12 was……
    Nu heb ik een rekenmachientje nodig–is dat verbetering, afhankelijk van een japans baterij geval?

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    Toch allemaal oudjes, Saint, Antoinette, Li-st, Paco en Martin.
    De kroontjespen is dacht ik minstens al 40 jaar afgeschaft… en echt schuin schoonschrijven leerden mijn kinderen begin jaren ’80 al niet meer.
    Theo, fotograferen gaat over kijken šŸ˜‰

  10. Vogel-vrij zegt:

    Gisteren honderd enveloppen geschreven,
    in m’n beste ‘arcitecten handschrift’.
    Staat toch een stuk beter dan een stickertje,
    vind ik.

  11. The_Saint zegt:

    "…..De kroontjespen is dacht ik minstens al 40 jaar afgeschaft… "
    Als je het zo neer schrijft voel ik me ineens oud..:-)
    Maar inderdaad , elke morgen wachten op de Juf die met de fles inkt je potje vullen kwam..en dan maar schrijven tot je je vingers niet meer kon voelen…
    Ik had dan ook nog als enige in de klas een bijkomstigheid….ik was links…en dat was een drama.
    Geen kinder ombudsmannen destijds..of geitenwollensokken helpers die over je zieltje waakten.
    Rechts leren schrijven!….

  12. Ingrid van den Bergh zegt:

    Heerlijk om af en toe achterwaarts te dromen.
    Maar tel je dit op bij de zaken die met onze generatie dreigen uit te sterven…
    Onze kleindochter van 1 jaar oud wordt af en toe door ons vertrouwd gemaakt met de klank van echte muziek. Tegenwoordig hebben alle kinderliedjes eenzelfde beat, er zit totaal geen verbeeldingskracht meer in.
    Onze kleine meid laat haar ogen stralen en deint mee. Zo erg is klassieke muziek nou dus ook weer niet.
    Hetzelfde geldt voor krulletters en schoonschrijven, Stadsfotograaf. Zoveel als in onze macht ligt zullen we dit doorgeven…

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Vogel-vrij, goed zo! Dat is genieten voor de ontvangers.
    @Ingrid van den Bergh, leuke reactie! zo denk ik er ook over. Ben intussen al een gevorderde grootouder, met vier kleinkinderen waarvan de oudste bijna 14…

  14. Ingrid van den Bergh zegt:

    en wat vind jij belangrijk, fotograaf, om ze mee te geven?

  15. StadsfotograafVelsen zegt:

    Dat het in het leven om de liefde gaat. En dat de rest bezigheden zijn omdat je hier nu eenmaal bent, en iets te doen moet hebben.

  16. Ingrid van den Bergh zegt:

    Niets aan toe te voegen, fotograaf
    Avondgroet, Ingrid

Schrijf hier je reactie

