Pre-Sail IJmuiden, de Russen & de zon

Dit was mijn uitzicht vanavond, de contouren van masten, de grote vuurtoren en de semafoor



Een half uur eerder, maar minder close-up:

in het midden de Amerigo Vespucci en De Stad Amsterdam.

Die merkwaardige kromme witte paal links is een gigantisch modern zeilschip, van grijsglanzend staal:

de Dwinger uit Zaandam. Ik zag het voor het eerst en schrok, wat een naam.

En wat een ding! Zeker 80 meter lang en hoog



Vanmiddag zag ik (zagen velen met mij) de machtige Russische Sedov arriveren



En daarna de reuze Kruzenstern, ook uit Rusland, geholpen door de reuzen Triton en Simson



Ze gingen samen de grote sluis van IJmuiden in, die overigens de grootste sluis ter wereld is




Er kon nog een Engelse tanker bij, ook een metertje of 90 lang



Elders, in de afgelegen IJmondhaven vierden de bobo’s van Nederland een feestje aan boord van de Gulden Leeuw. Die blauw-oranje vlag is van de Provincie Noord-Holland.
Geen fraaie omgeving, maar wel ver weg van nieuwsgierige blikken: op de achtergrond de uitgebrande Yeoman Bontrup die hier gesloopt wordt



Ik zag ze allemaal de loopplank opgaan: commissarissen, directeuren, burgemeesters, Albayrak, Jorritsma, Plasterk enz. Maar heb me bescheiden opgesteld want mocht niet mee. Geen enkele fotograaf aan boord. Ach, een mens kan niet álles hebben…

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Rusland en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Pre-Sail IJmuiden, de Russen & de zon

  1. zilver zegt:

    Wat geweldig mooi!

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ja Zilver, ik woon op een te gekke plek, middenin de haven. Ik geniet enorm, niet alleen nu maar ook hartje winter, als het stormt, en zelfs als de hoogovens stinken en lawaai maken…

  3. zilver zegt:

    Wat leuk! Ik heb vanavond op TV Noord-Holland een uitzending over Sail gezien, zo leuk!

  4. 100_woorden zegt:

    Mooie foto, die eerste.
    Had ze graag zelf voorbij zien varen, maar helaas was dat niet mogelijk.

  5. laila zegt:

    Bobo’sop de boot maar jij woont lekker in de haven;-)

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    Het is stralend weer, nu even naar de sluis lopen en gezellig met een bootje mee naar Amsterdam. Als jullie een parlevinkertje zien met een ongeregelde troep viool-, doedelzak- en trekzakspelers erop, dan zit ik daarbij!

  7. antoinette duijsters zegt:

    Fraai, je hebt je een mooi woonplek uitgezocht.

  8. lebonton zegt:

    mijn winnaar van vandaag is wederom de laatste foto, maar een speciale prijs gaat naar de titel van het blog.
    gedichtwaardig!

Schrijf hier je reactie

