Pruimentijd & het Vrouwtje van Stavoren

 

De pruimen vergaat het als de kersen uit de Duinvlietstraat: vrijwel niemand eet ze

 



alleen de vogels, en ik



Gisteren heb ik een grote schaal uitgedeeld op het Havenfestival.

Als mensen niet weten dat die pruimpies gewoon om de hoek aan de boom hangen willen ze best proeven. En lekker dat ze zijn, deze kleine gele wilde pruimen,

maar er zijn ook rode en paarse.

 

Mijn buurman denkt dat het sierheestertjes zijn, en snoeit ze tot leuke ronde vormen.

Hij moet ervan lachen dat ik die vruchtjes eet, maar zou het zelf niet durven



 

Verderop in de Bloemstraat worden de pruimen dagelijks met boze halen van het trottoir geveegd

door omwonenden, omdat zij daar anders over de ”rotzooi” uitglijden

 



 

Ik pluk en eet me een ongeluk. Zou er jam van kunnen maken. Kreeg ook een recept voor slivovitch, maar ik houd niet van jam, en sterke drank geeft me hallucinaties…

 



 

O-ver-vloed.

Ik krijg toch een Vrouwtje-van-Stavoren-gevoel bij de verspilling van zoveel weelde.

 

Goudgele pruimen die liggen te rotten tussen, jawel… de hondenpoep

 


Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo, Smeerlapperij en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Pruimentijd & het Vrouwtje van Stavoren

  1. lebonton zegt:

    het lijkt alsof de buurman zegt: tot in de pruimentijd’

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Pruimenmondje…

  3. lebonton zegt:

    beter!!

  4. Aad Verbaast zegt:

    Zonde.
    Hoog tijd voor de actieweek: pruimen ruimen

  5. A C T U A L I T Y zegt:

    Pruime -Time
    Of..
    Of U dat nog Pruimt
    Of : Pruim-tabak er van hebben

  6. ghijsa zegt:

    Lijkt me ook heerlijk voor shutnie.

  7. antoinette duijsters zegt:

    Lijken me mirabellen, heerlijke pruimpjes.

  8. martin zegt:

    Volgend jaar een uitnodiging op het VKB zetten.

  9. Li-St zegt:

    Jantje zag eens pruimen hangen,
    O! als eieren zo groot.
    ’t Scheen, dat Jantje wou gaan plukken,
    Schoon zijn vader ’t hem verbood.
    Hier is, zei hij, noch mijn vader,
    Noch de tuinman, die het ziet:
    Aan een boom, zo vol geladen,
    Mist men vijf, zes pruimen niet.
    Maar ik wil gehoorzaam wezen,
    En niet plukken; ik loop heen.
    Zou ik om een hand vol pruimen
    Ongehoorzaam wezen? Neen !
    Voort ging Jantje, maar zijn vader,
    Die hem stil beluisterd had,
    Kwam hem in het lopen tegen
    Vooraan op het middenpad.
    Kom mijn Jantje, zei de vader,
    Kom mijn kleine hartedief!
    Nu zal ik u pruimen plukken,
    Nu heeft vader Jantje lief.
    Daarop ging Papa aan ’t schudden,
    Jantje raapte schielijk op.
    Jantje kreeg zijn hoed vol pruimen,
    En liep heen op een galop.

  10. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Martin, goed idee die uitnodiging. Ik weet intussen een stuk of 20 locaties šŸ˜‰
    @Li-st, de oude H.v.A. had het over ”als eieren” zo groot, en dat "vader ’t verbood"… tja…

  11. Fulps Valstar zegt:

    Merkwaardig dat pruimen niet meer als zodanig herkend worden, ik wist niet dat deze mirabellen heten, wij hadden deze pruimen vroeger op het tuinbouwbedrijf van mijn ouders, dat betekende elk jaar een middag op de "platte westlander",(zo heetten deze boten waarop vroeger producten naar de veiling gebracht werden) achter de muurkas pruimen plukken (en eten).
    Andere dag……………steevast buikpijn.

  12. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    en ik heb er dus volgend jaar 20.000 te koop van; geel, rood en zwart.
    Jam is makkelijk; ontpitten, aan de kook brengen en suiker erbij.Klaar.Niet te lang koken (de gele) dan gaan ze verkleuren naar bruin.
    Tuica/slivovitch/palinka
    Gooi ze in een vat, stamp ze kapot; waterslot op vat, wat bakkersgist erbij; als die gisting is uitgewerkt, dat destileren.
    Proost.
    chutny kan ook

  13. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Het vreemde is: in gewone pruimen komen insecten; in de wilde pruimen niet.
    Die man die dacht dat heesters waren moet wel een keer of 4 per jaar snoeien; zijn snelgroeiend..
    Maar in nederland is weer belangstelling ervoor; er is een organisatie die dit spul inkoopt en verwerkt

  14. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Fulps Valstar, je at ze onrijp? Op dit moment smelten ze in je mond, en kun je er best een pond of zo van eten.
    @PHMvdK, ja, mijn buurman tuiniert graag en vaak, tot genoegen van vele buren ook in het openbare groen.
    Hartelijk dank voor de recepten!
    Vandaag heb ik simpel een paar pannen pruimensaus gemaakt, voor in de yoghurt (voor de hele winter), een zooitje pruimen zo ingevroren, en nog wat zakken weggegeven.
    Sterke drank, sjutnie en zjem laat ik aan anderen over. Ik houd van eten dat zo weinig mogelijk bewerkt is.
    Zo. Nu ga ik eens lekker aan de bramen.

  15. zilver zegt:

    Leuk die vogel. Jeetje, Antoinette weet alles. Ik ben al blij dat ik denk te weten dat het om een pruim gaat.
    Ik krijg nu zo een trek!

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Antoinette heeft gelijk, het zijn mirabellen. Mijn oma noemde ze kroosjes. Ze zijn ontzettend makkelijk wat groeien betreft, en zijn hier overal verwilderd.
    @Zilver, ik zal wat pitten in Edam rondstrooien!

  17. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Voordat je ze gaat strooien: eerst een week in de vriezer; dan de grond in.Echt in de grond dus.Kan nog de hele maand augustus en de eerste week van september

  18. sLIMME JUF en Brilmansje zegt:

    pruimentijd is het maar een beperkt aantal weken, behalve bij Kletersteeg, die heeft er wat op gevonden.
    Hondenpoeptijd duurt het hele jaar en met zijn trucje komen die twee ongewild samen.
    Pruim en toetje, zo te zeggen. Pruimentoetje mag ook.

  19. StadsfotograafVelsen zegt:

    @PHMvdK, interessant. Je laat die pitten dus denken dat ze een winter hebben meegemaakt?
    @sLIMME JUF en Brilmansje, smakelijk eten šŸ˜‰ Voor mij (geen) hond in de pot!

  20. aglaria zegt:

    zelfs oudere mensen schijnen niet meer te weten hoe he hoort als de natuur ons trakteerd..toetasten!

  21. Pingback: Asperges, van wit tot groen tot gratis | Er was eens…

  22. Egon Hultink zegt:

    Ja hoor, ik heb er dit jaar al een paar keer heerlijke jam van gemaakt. Vandaag (woensdag 11 september 2013) weer. Ik ben de boom ingeklommen en heb de meest rijpen geplukt. De schil is zuur, maar de rest van de pruim is als ze rijp zijn vrij zoet, dus prima te eten! Ze moeten goed rijp= goudgeel zijn. Maar dan nog moet er vrij veel zoetigheid bij. Ik heb ze gezoet met perendiksap en rietsuiker. Plus Marmello pectine (natuurvoedingswinkel) toegevoegd voor het geleren. Pruimen zijn gratis, dus je hebt toch vrij goedkoop potjes puur natuur jam.

  23. Selma zegt:

    Egon,
    dank je wel voor je aardige reactie.
    Inderdaad is de schil wat zuur, maar dat vind ik eigenlijk wel een pikante mondervaring.
    Om er jam van te maken gebruik ik nu stevia, gelukkig eindelijk legaal, en steeds goedkoper.
    Dat geeft geen ongewenste calorieƫn en koolhydraten die je met suiker wel toevoegt!

  24. Michel Klep zegt:

    Dit is de kerspruim, mogelijk is het de stamvader van de huidige pruimen.
    Wij hebben zo’n boom in de tuin. Wat een rijkdom, de takken zitten ieder jaar weer overvol. Jammer dat ik ze niet erg lekker vind, ik ben de specifieke smaak snel zat. Maar de moslims uit de buurt kan ik er blij mee maken, ze kennen de boom uit hun geboortestreek, de soort is over heel Europa verspreid.
    De boom is ijzersterk, geen ziekten en kwalen. De boom bloeit gevaarlijk vroeg in het voorjaar maar heeft geen last van nachtvorst en de vruchten zijn vaak in juli al rijp.
    De boom vormt hele kleine takjes die afstreven en verhouten tot gemene scherpe punten. De takken buigen krom onder het gewicht van de vruchten en boven op de kromming komen vaak steile opgaande takken. Hierdoor wordt het maar een rare bossige boom.
    De boom in onze tuin heeft groen blad en gele pruimen. Het bijzondere is dat ongeveer 25% van de zaailingen rood blad vormen en rode vruchten. Op het oog een totaal andere soort en eerlijk gezegd vind ik de rode kerspruim lekkerder.

  25. Selma zegt:

    Michiel, dank je wel voor je leuke reactie. Je kunt de boom trouwens goed snoeien om die rare bossigheid te voorkomen. Prijs je gelukkig met zo’n bezit. Pas je smaak aan, aan wat de natuur je gratis geeft. Anders moet je Unilever en Knorr en zo maar spekken. Jouw moslimburen hebben de betere (oude) smaak behouden. Ze hebben gelijk.

  26. Vivian zegt:

    Blijkt ineens dat onze buren er eentje hebben staan die zijn bomvolle takken over onze parkeerplaats buigt. Er staat ook een rode naast, met van die hele donkere bladeren. Die vruchten zijn wat ronder en ik vind ze minder lekker. Ook heeft die boom er niet zo veel.
    Mijn moeder heeft ze ontdekt en kent het van vroeger. Ik heb ze eerder zien hangen maar dacht altijd dat het wel een of andere giftige sierplant was.. Domme ik. Na even te googelen en deze pagina te ontdekken heb ik flinke hoeveelheden geplukt, waarvan een deel vanavond in een taart gaat worden verwerkt. Man man man wat zijn ze lekker. Het schilletje is inderdaad wat zuur, maar als je daar niet te lang op kouwt valt het best mee. Ik ben in ieder geval dolblij met deze ontdekking en ga ze ook zeker rondzaaien.

  27. Selma zegt:

    Vivian, dank je voor je aardige reactie.
    En smikkel ze! Weinig is zo lekker als gratis en legaal geplukt, toch?

Schrijf hier je reactie

