En dan nu het toetje: bramen, duindoornbessen en rozenbottels

In een totaal andere eeuw dan deze, toen ik een kind was, werd de laatste week van de zomervakantie steevast besteed aan het plukken van bramen.
Op 10 augustus begon altijd officieel het bramenplukseizoen.
Is dat nog zo? Ik hoor er nooit meer over praten



Wat ik wel weet is dat kinderen van nu nauwelijks bramen plukken.

Oudjes doen het nog wel, omdat het in hun jeugd normaal was om je moeder te verrassen met een emmer bramen voor het toetje. Of als je een groot en ijverig plukkend gezin had, zoals wij, dan kon er ook veel bramenjam gemaakt worden.

Met emmers togen we naar het duin, of naar de bermen van de spoorlijn.
Nog kan ik het gevoel van het snijden van de ijzeren hengsels in mijn handpalmen oproepen, als we zwaar beladen en met paarse vingers huiswaarts keerden.
En onze moeder kookte dan braaf de heerlijkste jam voor de winter

Maar ze maakte ook mooie toetjes, met wat duindoornbessen en rozenbottels voor de kleur en de vitamine C



Nog lekkerder met een lepeltje vloeibare honing erdoor, of een grote klodder slagroom, of zure room.

Voor mij sowieso nooit toetjes uit plastic supermarktbakjes. De enkele keer dat ik verleid word dat spul te eten vind ik het zwaar tegenvallen, mierzoet, plakkerig, slap. Voor mij een raadsel dat die rotzooi zo populair is.

Terwijl je ook gewoon echt lèkker kunt eten. En voor nop ook nog



Duindoornbessen laten zich niet gemakkelijk plukken.

Je moet er een klein schaartje voor hebben en veel geduld



De bottels van niet alle rozen zijn lekker, of makkelijk schoon te maken.

De duinroos is perfect omdat de pitjes nauwelijks of geen haartjes hebben

En dan natuurlijk die heerlijke dauwbramen! Die moeten tegenwoordig wel goed gewassen worden omdat er een vos op gepiest kan hebben, die een onplezierige ziekte kan bezorgen.
Maar we leven in een land waar water uit de kraan komt (dat was in Afrika wel anders).

Bramen kun je natuurlijk ook bij de grootgrutter kopen voor 1,99 de 150 gram, flink met gif bespoten, in dubbel plastic verpakt, en vervoerd van veraf door vrachtwagens.
Waarom hebben zoveel Nederlanders eigenlijk de geldpest?


Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op En dan nu het toetje: bramen, duindoornbessen en rozenbottels

  1. maria-dolores zegt:

    En bramensap, niet te vergeten.
    Hier bij ons zijn op sommige plekken ook wel eens wilde aardbeitjes te vinden. Da’s echt veel plukwerk, voordat je een bakje vol hebt…

  2. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik vond als kind al dat bramen meestal veel te zuur zijn. Plukken vond ik wel leuk maar voor mijn moeder dus. Die at ze dan gewoon meteen op. Jam maken???
    Wilde krenten heb ik ook veel geplukt, ook om meteen op te eten. Veel mensen kijken dan stomverbaasd dat ik die besjes opeet. Niemand die dat nog weet.
    Nu pluk ik wel eens bramen om meteen op te eten. Alleen als ze heel makkelijk loslaten zijn ze rijp en zoet genoeg naar mijn zin 🙂
    ps aalbessn laat ik sowieso voor de vogels.

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Maria Dolores. Die wilde aardbeitjes heb ik overal in bevriende tuinen uitgezet, ze vermeerderen zich heel gemakkelijk. Inderdaad piepklein, maar wát een smaak!! In juni…
    Bramensap kost evenveel bramen als jam, maar het is veel sneller op, en vroeger waren de mensen zunig hè? En ik ben van vroeger 🙂
    @CAMvV, ja alleen de echt rijpe om zo te eten, met je vingers erbij… Voor jam kunnen ze best zuurder.

  4. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    je gaat me toch iet vertellen dat ik hier een ban heb?
    reactie verdwenen

  5. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    je gaat me toch iet vertellen dat ik hier een ban heb?
    reactie verdwenen

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ik heb nog nooit iemand in de ban gedaan.
    Mijn strategie is: als ik iemand te stom voor woorden vind, ga ik niet meer naar zijn/haar blog, of ik reageer niet op een reactie. Vrijheid blijheid.

  7. Theo/Klaverblad zegt:

    Prachtig en gezond.
    Tip: publiceer één blog per 24 uur.
    Overvloed is niet goed.

  8. Zilver. zegt:

    Denk nu ook weer aan het plukken, zalig, zo leuk, ik ga een dezer dagen kijken of ze al rijp zijn, ik blijf het leuk vinden. Als kind deden we het niet zo vaak, maar begin jaren tachtig had ik een huisje aan zee, nou dat was een feest, vis uit de zee en fruit uit de duinen, ik denk er altijd zo blij aan terug.
    Ja, al die rare doosjes, gewoon achter laten in de winkel, dan stopt het vanzelf.
    Heb weer genoten van je foto’s.
    Heel veel groetjes.

  9. ghijsa zegt:

    Heerlijk dat rode fruit, bij voorkeur met hangop. Daar heb je dan wel weer een droogdoek voor nodig om het zaakje uit te laten lekken, het zou makkelijk zijn als er daarvoor een katoenplantage in de buurt zou zijn maar zo eenvoudig zit de natuur dan toch weer niet in elkaar. Je moet toch altijd maar weer je best blijven doen.
    Lekker meteen zo’n toetje erbij binnen het eetmaal.

  10. vuurjuffer zegt:

    mooi blog
    lekker ook
    herken het plukken maar al te goed
    hartelijke groet

  11. Barbara Jansma zegt:

    Smullen!
    Waar ik nu zit zijn de bramen nog lang niet rijp. Maar de japanse wijnbessen wel. Ken je die?

  12. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    zorry; dan was het de moderator of de software.
    Maar allez; bij ons (amersfoort) was dat bosbessen.werd jam van gemaakt; heleboel1
    later n friesland maakte ik van vlierbessen wijn en jam.
    is een beetje vergeten, maar is zelfs rendabel.
    16 ton vlierbessen per hectare.
    Puderwets hoeft niet inrendabel te zijn; integendeel!
    Im joegoslavie maken ze zwarte wijn van vlierbessen; goedkoper dan cola!

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Je hebt gelijk Klaverblad, teveel is teveel, maar ik ben wel bevriend met Joshua hoor, niet virtueel maar in het echt 🙂
    Overigens had ik vandaag veel tijd om te bloggen, maar kom er soms dagen achtereen niet aan toe.
    @Zilver, de markt is vaak een goede oplossing tegen overbodige verpakking.
    Alleen is ‘zacht’ fruit geheel niet meer zonder doossies verkrijgbaar. Ik herinner me de aardbeienslof met statiegeld nog, nostalgie…
    @dank je Ghijsa, en wat dacht je van Rødgrød of Rote Grütze?
    Hangop, mmmm. Als we over antieke toetjes beginnen: ik kook nog gewoon custard en griesmeelpudding voor de kleinkindjes, en Jan-in-de-zak en Haagse bluf etcetera. Met veel succes
    @Bedankt voor het compliment, vuurjuffer
    @Ja Barbara, die Japanse wijnbes vind ik geweldig, heb hem in de tuinen van de kleinkindjes gezet, zijn juist nu rijp. Kan-niet-mislukken-fruit, en heel makkelijk eten voor kleine kinderen, zonder knoeien.
    @PHMvdK, de vlierbes kan niet genoeg geprezen worden. Dit jaar had ik geen tijd voor de limonade en de wijn van de schermpjes, maar er zijn jaren geweest dat ik thuis de twintig-liter-vaten had staan borrelen met wijn waar prosecco niet aan kan tippen!
    De bessen ga ik deze herfst niet vergeten.

  14. The_Saint zegt:

    Mooie plaatjes….
    Aanbevolen.

  15. Ingrid van den Bergh zegt:

    Gezond en lekker blogje. Het sap loopt me uit mond en ogen.
    Als kind plukte ik bij tante op vakantie bramen. Maar oh, die schrammen op je benen en die koperen ploert op je kop.
    Zelf plukken heeft me in mijn volwassen jaren nog niet verleid maar wel maak ik soms een cocktail van (ander) vers fruit.

  16. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Dank Saint 🙂
    @Die schrammen Ingrid, dat was ik even vergeten.
    En als je dan daarna de zee in ging, die speciale pijn die dat dan gaf…
    Ja, vroeger liepen we in de zomer met blote armen en benen (moeders blij, want als je viel had je een gat in je knie en niet in je broek: die knie genas vanzelf, maar een broek moest ze repareren!).
    Nu ga ik altijd met lange broek en laarzen het duin in, ook vanwege de teken!
    Dus geen schrammen.

  17. Sandra zegt:

    Als kind ging ik op een stoeltje bij onze bramenstruik zitten om te voorkomen dat al die plattelandstoeristen hem vanaf de wegkant kaalplukten. 🙂
    Tsja, de geldpest.
    ‘Zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk’ zit kennelijk oerdiep verankerd in onze psyche. Restantje VOC-mentaliteit? Ik weet het niet, maar ben er zelf wel ongelooflijk klaar mee. Hier in de Achterhoek ontstaan er steeds meer slow food initiatieven. Ben er blij mee.
    (http://www.groene-ijsselstreek.nl/)

  18. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Sandra, dat is het: slow food, en duurzaamheid.
    Gewoon meer aandacht voor wat voedsel is, en dan wat zelfwerkzaamheid.
    Zoals mensen vroeger soep en toetjes zelf kookten, lekker en ook oermakkelijk.
    Nu moeten het dure slecht smakende zakken soep zijn, en mierzoete plastic toetjes.
    Gewoon jammer van de creativiteit.
    En ook nog slecht voor het milieu (en het lichaam: al die suiker, dat zout en die E-nummers)

  19. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Limonade van de bloesem (schermen) kan je kopen; 0,25 E 1,5 lter en ook nog lekker!
    Nee ik duid op de bessen.
    Recept (of zo)
    strip de bessen van de schermen in emmer water; wat niet rijp is drijft boven.
    Haal ze eruit, stamp ze in een pan kapot en kook het spul 25% in; geleisuiker, door filter in de pot en klaar is kees voor jam
    Voor wijn;
    in groot vat, kapot stampen.
    per liter 2 lieter water en 0,5 kg suiker per 3ter toevoegen.
    Vat in de zon zetten, wat bakkersgist erin; afsluiten met waterslot.
    Als de eerste gisting gedaan isl de zooi filteren (panty gaat prima) en weer in vat; per 3 liter weer 0,5kg suiker toevoegen.
    bakkersgist erbij, afsluiten met waterslot en laten uitgisten.
    filteren en bottelen
    Wil je het sterker; destileren.
    Proost!

  20. StadsfotograafVelsen zegt:

    @PHMvdK, zo’n simpel recept, dat moet me op een zondag lukken, en ik hoop dat veel lezers er ook door geïnspireerd worden want wat is er leuker dan een feestje geven met zelfgemaakte (en echt lekkere) wijn 😉

  21. nicolien zegt:

    Ik pluk alles wat eetbaar is en waar ik bij kan, pruimen, bramen en rozenbottels. Eerst verklaard men je voor gek, dat is iets van vroeger vind men. Maar nadat men mijn rozenbotteljammetje heeft geproefd komen toch de twijfels………….ik ben denk wel een van der jongere plukkers in Katwijk en omstreken. k heb denk toch al voor een klein fortuin aan fruit geplukt, heerlijk

  22. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Nicolien, leuk om de lezen!
    Zijn er in Katwijk ook zoveel wilde pruimen?
    Hier glij je erover uit. Ik kan ze niet meer op!

  23. Milco zegt:

    Erg leuk dit!
    Met plezier zitten lezen terwijl ik zit te niezen en zweten van de griep.
    Maar ik ga mij lekker dik aankleden, want was van plan duindoornbessen te gaan plukken bij IJmuiderslag, vanwege het hoge vitamine C gehalte.
    Trek ik bij de imker in Driehuis nog even een pot honing uit de muur, want suiker gebruik ik niet, en gaan vanmiddag de eerste zure bessen gezoet met wat honing naar binnen!

  24. Selma zegt:

    Milco, dank je wel voor je leuke reactie. Die imker tegenover de ijstent, daar koop ik ook altijd mijn honing, die heeft z’n korven op de heerlijkheid Waterland staan. Wat kun je nog meer wensen….

    Vanmiddag fietste ik nog door het duin, en heb toen duindoornbessentakken opgeraapt die een onverlaat had afgerukt: heerlijk sapje van gemaakt!
    Wat dik aankleden betreft doe ik je een goed oud Fins gezegde aan de hand (ik ben half-Fins): er bestaat geen slecht weer, alleen wel slechte kleding.
    Veel plezier gewenst in onze heerlijke duinen, elke dag dus, weer of geen weer.

  25. Milco zegt:

    Hoi Selma!

    Eerlijk gezegd had ik nog nooit duindoorn bessen geplukt hoewel ik het al wel een tijdje wist dat ze zoveel vitamine C bevatten.
    Even gekeken op internet hoe ze te plukken en te bereiden, heb ik de stoute schoenen aangetrokken, of in dit geval beter gezegd, de western laarzen.
    Het viel me op dat ik veel gezelschap had van jeugdige padden…

    Je foto hierboven van de bramen, bessen en rozenbottels, doen mij verlangen een lekker gezond hapje, haha.
    Ik ga eerdaags snel eens rozenbottels plukken en een leuk recept opzoeken voor een sapje.

    Wat betreft de kleding ben ik het met je eens, doch kwam de zon al door en heb het beperkt tot een t-shirt en een lichte kantoenen sweater met col (zogenaamde skipully).
    Zweette me werkelijk een ongeluk, dus had een zwembroek ook wel voldoende geweest.
    Dat herinnerd mij eraan dat het weer tijd is voor de maandelijkse sauna, hahaha.

    Leuk ook om te lezen dat je vaak in de (heeren)?duinen te vinden bent, en besef me dat ik het de laatste tijd weer te weinig doe.
    Ik fiets meestal van huis in Velserbroek (woonde voorheen in IJmuiden), nu via ingang duin&kruidberg richting cremermeer, waar ik dan op (mijn) bankje wat uitrust en zit te schrijven.
    Zou veel vaker moeten fietsen, vanwege eigenlijke revalidatie voor mijn gare heup…
    Ook praat ik soms in mezelf en laat gedachten de vrije loop, hoewel het niet altijd makkelijk is te concentreren vanwege de herrie van vliegtuigen of verkeer in de verte, en mijmer dan over verre bestemmingen waar het absoluut stil is en de atmosfeer een stuk gezonder dan wat er hier in de lucht hangt aan fijnstof en dergelijke.

  26. Henny zegt:

    Wij wonen in Egmond aan Zee en plukken elk jaar bramen. Vriezen ze in en maak er jam van. Zonder en met pitjes. Tegenwoordig mag je de hele maand augustus plukken.

Schrijf hier je reactie

