Eet jezelf rijk aan onbespoten onkruid

De uitvinder van de rucola verdient de ondernemersprijs van de eeuw:
hij heeft een broertje van zeer smakelijk onkruid dat gratis tussen de straatstenen groeit in een plastic bakje gestopt, een buitenlands klinkende naam gegeven en er een flink prijskaartje op geplakt.

Slim! Had hij het gewoon raket of zandkool genoemd, dan waren zijn klanten misschien op het idee gekomen om met een schaartje naar de berm te lopen om hun maaltijd te plukken, zoals hun grootouders deden.

Nu betalen ze grif 2,59 voor 150 gram.
Meer dan anderhalve cent per gram.
Het lijkt wel goud.

"Voordeelpak" heet het ook nog, en "gezonde keuze".
Gezond en voordelig voor de handelaren en tussenhandelaren natuurlijk



Hier groeit mijn gratis rucola. Op een plek waar gelukkig geen honden los mogen lopen



Voor de smaakvariatie pluk ik er nog wat blaadjes bij van paardebloem en pimpernel.
Citroensap, walnotenolie, snufje zout en een zwaai peper, en klaar is mijn bordje eten



Eet jezelf rijk aan onbespoten onkruid.
Zelfs in de winter valt er nog te oogsten.
Zo heet barbarakruid in de buurlanden Winterkresse of winter rocket.

Eigenlijk zijn bijna alle planten waar het woord kers in voorkomt eetbaar, en lekker prikkelend van smaak: zowel de gekweekte waterkers, tuinkers, Oostindische kers, als de tientallen wilde kerssoorten benevens pinksterbloem, en de diverse raketten, kolen en mosterd die overal als zogeheten onkruid groeien.
Kers in deze namen is verwant aan cress, Kresse, kruid, en de antieke groeigodin Ceres

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Eet jezelf rijk aan onbespoten onkruid

  1. Vogel-vrij zegt:

    Een heel smakelijk verhaal!

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ik hoop dat jij ook uit proeven gaat. Wild eten is zooo lekker!

  3. Rob Kruzdlo zegt:

    De eerste zin klopt. Mijn zoon is op zijn 21-ste schefkok geworden. Nu hij laat mij dingen zien waarvan ik opkijk. Nu is al een tijd de scheuten van groeten een delicatessen.
    Ab groet Rob

  4. ghijsa zegt:

    Grappig, gister wees mijn zusje mij op de gedomesticeerde rucola in haar tuin.
    Je zou zo je tanden in Barbara willen zetten zoals je haar hier tentoonstelt.
    Wat mij betreft zou er alleen nog wel een raketje met mosterd bij mogen.

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Goed zo Rob. Wat heerlijk, een zoon met zo’n beroep!
    @Ghijsa, of bedoelde je kroketje?
    Voor lekker slechte en vieze dingen ga ik gewoon naar de supermarkt hoor, net als ieder ander.
    Over raket als groente zal ik nog eens een speciaal blogje schrijven: bij Ovidius heet het geilkruid…

  6. martin zegt:

    ’t Ziet er smakelijk uit. Ik meen dat ik
    lid ben van een kookgroep op het
    blog. Dan kan ik het daar mooi bij zetten.
    Jahoor: Het VK-receptenboek.

  7. ghijsa zegt:

    Ik kan niet wachten.
    Geilkruid met een friakdel.

  8. antoinette duijsters zegt:

    Als alle Nederlanders dit gaan doen, blijft er geen plant meer over. Bovendien is het verboden in natuurgebieden.
    Dus kweken in je tuin, weet je ook zeker dat er geen rotzooi opzit.
    Bovendien moet je de nodige plantenkennis bezitten.

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Antoinette: alle Nederlanders zullen dit nooit gaan doen, tenzij er hongersnood komt.
    De mensen die me aanspreken als ik wat sta te eten (want ik neem niet altijd de moeite een mooi saladetje te bereiden, eet ook vaak uit de losse pols) vinden het of heel leuk, maar durven het zelf niet, of ze trekken een vies gezicht.
    Zandkool, en de andere planten die ik eet, zijn onkruiden die hier en masse weggeschoffeld wordt, of in onze gemeente schandalig genoeg ook weggespoten (daar moet ik nog actie tegen gaan voeren, bij de nieuwe groenlinksige wethouder).
    Die wilde planten groeien zeer weelderig buiten officiële natuurgebieden dus ik doe niks strafbaars…
    ben zo’n brave burger, ik zou niet durven šŸ™‚

  10. Theo zegt:

    Eerste keer dat ik hier kom. Is goed bevallen. Tot ziens.

  11. Ingrid van den Bergh zegt:

    Loop hier te waterkerstanden. Zwaai mij de pepermolen eens aan, fotograaf;-))

  12. StadsfotograafVelsen zegt:

    Bedankt voor de complimenten Theo & Ingrid.
    Vanavond serveer ik een toetje van bramen, rozenbottels en duindoornbessen!

  13. marijke zegt:

    Vroeger heb ik ook wel eens ruccola ‘van de straat’ gegeten.
    Als je het een keer in je tuin zaait, komen er later bijna elk jaar weer nieuwe planten op.

  14. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ja Marijke, het is een oermakkelijke plant, daarom is hij ook familie van onkruid (dat nooit vergaat).
    Maar niet iedereen heeft een tuin.
    Zelf heb ik vaak mijn broekzakken vol zaadjes, die ik dan in parken en plantsoenen uitstrooi, op hond-arme plekken in elk geval, en dan het jaar erop kijken hoe mijn gewas erbij staat. Zo heb ik in het geheim heel wat "illegale" groententuintjes. Zelfs met snijbonen en mais!

  15. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Zo heb ik wel eens stampot gemaakt met aardappels, vogelmuur, zevenblad en speenkruid. De genodigde gasten vonden het heerlijk, maar gaven toe dat als ze geweten had wat ik voor ze ging koken ze niet waren gekomen.
    Maar lekker gestampt met aardappels, en wat melk roomboter en kaas……. ging het er goed in.
    Ik ben DOL op Rucola dus ik ga binnenkort zoeken met een schaar.

  16. Vogel-vrij zegt:

    Hier groeit ’t niet.
    Te zuur hier waarschijnlijk…
    Maar daar staan de jeneverbessen voor door de zuurkool weer tegenover..

  17. Kiezels zegt:

    mooi geserveerd
    groet,
    dianne

  18. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Vogel-vrij, hier staan de jeneverbessen op de Rode Lijst, dus ik ben wel een beetje jaloers op je.
    Ook op zure grond groeien eetbare blaadjes…
    @CAMvV, heerlijk zo’n stampot! Vogelmuur is ook altijd heel lekker als salade.
    Wat dat zevenblad betreft: ik nam ooit een volkstuin over die ervan vergeven was. Vroeg ik de buurman hoe ik van die plant af kon komen, was het antwoord: "alleen door te verhuizen".
    Ik spitte de tuin drie steken diep om, en at vanaf het vroege voorjaar vervolgens elk jong zevenblaadje op dat toch nog de kop op wilde steken. Dat was het echt goede antwoord. Maar zevenblad is lekkerder gestoofd.
    @Dank je Kiezels!

  19. maria-dolores zegt:

    @Stadsfotograaf,
    bedacht vanochtend pas dat jij je hier waar ik woon (in het ‘armere’ noorden van Toscane) wel op je gemak zou voelen. Hier zijn nog relatief veel mensen die weten welke wilde planten je kunt eten en welke lekker zijn. Wel eens van wilde asperges gehoord? Er zijn twee soorten. Ik kan ze eten, helaas niet verzamelen :-). Nou ja, zou ze wel kunnen verzamelen als er iemand in de buurt is die er verstand van heeft. Maar in mijn eentje durf ik het niet aan. En eerlijk gezegd ben ik ook niet zo heel fanatiek…

  20. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Maria-Dolores, dat is ook zo: ben in prachtig Toscane geweest, waar je de "Italiaanse keukenkruiden" zo langs de bergweggetjes plukt. Asperges hebben we hier ook, maar die mag je echt niet uitspitten. Bovendien vind ik die frêle sparachtige boompjes, zoals ze zomers uitgroeien erg fraai.
    Ga heel graag naar landen waar de supermarktterreur nog wat minder heeft toegeslagen, waar mensen nog zèlf iets kunnen, creatief zijn met weinig, i.p.v. dik en log hun karretjes vol plastic verpakkingen laden.
    Na drie weken Kaapverdië, waar zelfs de lelijke mensen mooi zijn, omdat ze mooi bewegen en mooi kijken, valt het me in Nederland meteen op hoeveel waggelende vleeshompen hier rondsjokken.
    Welvaart is echt niet zo ideaal.

  21. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Die rucola die je op de markt koopt: is dat gecultiveerde?

  22. StadsfotograafVelsen zegt:

    @PHMvdK, die op de markt is de Eruca sativa, die de Romeinen al aten. Oorspronkelijk ook gewoon een wilde plant, met lila bloemen.
    Het zeer ordinaire onkruid, de Nederlandse zandkool (nu wilde rucola genoemd) is z’n even lekkere broertje, met gele bloemen. Vroeger noemden ze die de "stationsplant", omdat hij zo vaak in spoorbermen staat.

  23. Sandra zegt:

    Nou jaaahh … verrassend! Nou ben ik benieuwd of die wilde rucola ook hier in de buurt groeit.

  24. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Sandra, het groeit en bloeit volgens mij overal, op arme en verstoorde grond vooral, braakliggende terreinen, emplacementen, wegbermen.

  25. Dirk Johan Klanker zegt:

    ‘Eten Uit de Losse Pols,’ een begeerte opwekkende titel voor een boek dat gaat over hoe je supergezond, ultragoedkoop en ook nog eens een keer verantwoord (of is ‘duurzaam manoeuvreren’ nu de term? ik weet het soms ook niet meer) bewegend je eten bij elkaar scharrelt. Maar zoals de Engelsen zeggen: the proof of the pudding…etc. Ik heb de lekkerste salade van mijn leven tot nu toe geproefd bij StadsfotograafVelsen.
    Kneiterstoned van de salade zag ik een nieuwe trend ontstaan. Van Slow Food naar Manger Sauvage.
    Eten met een budget van -1 Euro is al sinds het verschijnen mijn kunstbroer Lithium en mijn ‘In Een Wip Uit Je Dip’ een speerpunt in mijn immer uitdijende research. Waar ik tot nu toe op vastliep was: hoe kweek je wildgroentes en kruiden als je zoals de gemiddelde stedeling in minder dan 10 m2 woont? Immers: hangende tuinen installeren is ook weer zo’n gedoe, zeker als je honger hebt en deurwaarders als aasgieren om je heen cirkelen. Oplossing: vind stukjes onbescheten grond (wat we natuurlijk niet moeten onderschatten, makkelijker ingetikt dan afgetikt), en bestrooi deze met zaden van je onkruid naar keuze. StadsfotograafVelsen, bedankt voor deze priceless suggestie.

  26. StadsfotograafVelsen zegt:

    @DJ, het enige nadeel van zaaien op wilde plekken is dat er soms iemand langsfietst die herkent wat er groeit. Zo wou ik vanavond courgette gaan eten, omdat die er van de week zo veelbelovend bijstond, maar de dikste vruchten waren afgesneden. Daar werd ik ook wel weer blij van: dat er nog meer loslopende oogsters bestaan, dus. Ben toen maar naar een iets meer verborgen plek gegaan, waar ik heel veel dankbare tomaten en aardappels heb groeien.

  27. Dirk Johan Klanker zegt:

    Geachte StadsfotograafVelsen, gelukkig weet je deze courgette-kraak nog als kunstmest voor je humeur te gebruiken. Zelf ben ik een abominabele teamplayer, maar dit doet niets af aan het volgende principe : loslopende oogsters verenigt u. Urban Kibbutz, anyone? Er bestaat al een tijdje het fenomeen Flash Mobs. Via het net en de telefoon georganiseerde massabijeenkomsten die razendsnel komen en gaan. Met een beetje fantasie toepasbaar op wildzaaiers, die gezamenlijk, en met beleid Flash Crops cultiveren. Via Google Maps nauwkeurig in kaart brengen wie wat waar en wanneer zaait en wat de verwachte bloeitijd is. Dan ook een eerlijke verdeling maken wie wat wanneer kan oogsten. Op dit punt zal het wel weer stuklopen want er zitten natuurlijk altijd freeloaders tussen. Maar mocht het kapitalistisch systeem de komende maanden niet alleen double dippen maar definitef imploderen dan is deze vorm van Guerilla Gardening toch een manier om alsnog de winter door te komen. Of niet? Kun je het hele jaar door blijven plukken? Of moet je voor de winter toch een voorraad hebben aangelegd? Ik zou blij zijn met een helder antwoord want dan kan ik ook verder met het invullen van mijn tijdsbesteding voor Q4 2010/Q1 2011.

Schrijf hier je reactie

