Meneer de Beer, en wat er tenslotte (niet) van hem overbleef

Wat een leuk koppie hè? Dit is een beer, zoals het mannetjesvarken heet maar hij raakte zijn balletjes als baby al kwijt. Hij wordt vetgemest voor de slacht. Niet echt fijn maar hij heeft het oneindig beter dan in de bio-industrie. Kijk eens: niet van die afschuwelijke plastic oorpiercings zoals verplicht in Europa, en hij zit niet op een kaal ijzeren rooster



Op de Kaapverdische eilanden zie je buiten de dorpen en steden overal varkenshokken staan, gebouwd van gestapelde zwerfkeien. Hier scharrelen de lollige bruine, roze en zwarte biggetjes gezellig tussen de kippen en de honden. De varkens zijn van een stevige kleine soort, die je overigens overal in de tropen ziet. Soms staan ze langs de weg met een touw aan hun poot, en kunnen fel naar voorbijgangers happen



De veehouder is een seksist, overal ter wereld: vrouwtjesdieren mogen leven zolang ze eieren leggen, jongen werpen, melk geven, terwijl mannetjesdieren de pan in gaan zodra ze lekker dik zijn. Op de enkeling met het perfecte zaad na.
De rest van de mannen wordt geslacht, onder andere om sangue de porco te leveren, varkensbloedworst die hier als een tractatie geldt



Deze tractatie heb ik aan me voorbij laten gaan.
Ik ben Johannes van Dam niet dat ik àlles wil proeven van elk beest


Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Kaapverdië, Lekker eten!, Zoogdieren en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Meneer de Beer, en wat er tenslotte (niet) van hem overbleef

  1. lebonton zegt:

    de mededeling dat ze de ballen kwijtraken in combinatie met de laatste foto doen mij een kop koffie drinken.

  2. antoinette duijsters zegt:

    Dit soort foto’s bij het ontbijt zijn niet echt een genoegen, wanneer krijgen we eens anderen te zien.
    Ik ben het wel met je stelling eens dat die dieren een goed leven hebben gehad. Verder zeg ik altijd, wie [veel] vlees eet moet minstens een keer een dier zelf doden en slachten.

  3. peterus zegt:

    Ik ben met bloedworst opgegroeid. Wordt traditioneel gegeten met appel, rode kool en aardappelpuree.
    Ik vind het nog altijd lekker groeten

  4. Aad Verbaast zegt:

    Even slikken, maar dan heb je ook wat 😉

  5. Annet zegt:

    Het blijft een moeilijke zaak, het eten van dieren…..
    Je eet uiteindelijk een medewezen op…..
    Wat heerlijk vroeger….ik dacht nérgens over na……
    Wat moet je als je honger hebt? In die landen bedoel ik…..
    Groeide vlees maar aan bomen…..de z.g. vleesboom……

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Lebonton: in Nederland worden pasgeboren biggen ook nog steeds zonder verdoving van de ballen ontdaan, zeg ik nu eufemistisch, maar het harde feit is (ik heb het zelf gezien en vooral ook gehoord) dat ze in de houdgreep genomen worden, er met een scherp mes een snee in hun zakje wordt gemaakt, de balletjes naar buiten worden geknepen en afgesneden. De wond wordt niet dichtgenaaid of schoongemaakt. Ze worden gewoon teruggezet in hun gevangenisje, krijijijsend.
    De PvdD wil daar een eind aan maken door verdoving verplicht te stellen. In het kleine Nederland dus. (Eet smakelijk van je karbonade!) Maar ja, het gebeurt al sinds mensenheugenis in de heeele wereld zo.

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Annet, ”moeilijke zaak, vlees eten"…
    Eten van dieren is de meest natuurlijke zaak van de wereld.
    Een deel van de levende wezens eet slechts zaadjes of groen voer, maar het overgrote deel eet andere levende wezens, maakt ze dood en/of eet aas.
    Aaseters (waaronder de mens) hebben zelfs een duidelijke, nuttige functie in de wereld, van opruimer en recycler te zijn.
    Wat "honger" en "die landen" betreft: Kaapverdië mag dan Afrika zijn, het is geen "derde-wereldland". Het land staat in de de top 3 van Afrikaanse democratieën, heeft nog nooit honger gekend. Onderwijs en gezondheidszorg staan op hetzelfde peil of hoger (!) als/dan in Nederland (het was tot 35 jaar geleden een Portugese kolonie, en Portugal heeft zo goed voor z’n oude kolonie gezorgd dat het land het nu zelf nog beter kan).
    Afrika is zo’n boeiend continent, met landen en regio’s die onderling zo oneindig veel verschillen. Die paar rottige hongerverhalen waar goede-doelen-bedelaars tot vervelens toe mee om de oren slaan gaan maar voor een paar gebieden op. Verdiep je eens in mooi Afrikla, en geniet!
    Die "vleesboom" van jou zit er trouwens aan te komen. Het wordt mogelijk om vlees in laboratoria te kweken zonder er dieren voor te doden.

  8. zilver met sleutel in het slot. zegt:

    Wat een prachtige serie weer, bijzondere dingen.

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Het spijt me Antoinette: dat mijn reportages wel een "genoegen" voor je zijn vind ik fijn, maar op je verzuchting "wanneer krijgen we eens andere(n) te zien" moet ik zeggen dat de misselijke Nederlandse manier van vlees kweken en vis vangen voor mij als nummer 1 in de top 100 van belangrijke aan te vechten onderwerpen des levens staat, en dat ik het gewoon nodig heb om daar op mijn eigen manier kond van te doen.
    Vlees en vis eten is een normale eigenschap van de alleseter mens, maar de manier waarop de laatste halve eeuw de veeteelt verworden is tot klinkklare dierenmishandeling, en de visvangst tot bodemschraperij en zeevernielzucht, dat wil ik als (soms dieren-etende) sympathisant van de PvdD graag tonen.
    Ik houd enorm van de natuur, kan geen dag zonder een paar uur fietsen of wandelen in de duinen, langs het strand of waar dan ook maar geen autoverkeer raast. Maar ik ben SENTIMENTEEL.
    Ik ben een realist. De natuur bestaat niet uit poesie-albumplaatjes. Alle mooie beessies die ik fotografeer eten elkaar op.
    Bij mijn haaienslachtfoto’s schreef iemand: "zonde van zo’n mooi dier".
    Daar word ik dan een beetje schamper van.
    Hoeveel tienduizenden mooooie vissen heeft dat beest niet gevreten om 100 kilo zwaar te worden?
    En hoeveel miljoenen jaren hebben zijn voorouders dat niet gedaan?
    Als God had gewild dat wij vegetariërs waren, of het vegetarisme als hoogste goed had bedacht, waarom heeftie dan krokodillen, tijgers en honden verzonnen?

  10. Pierra zegt:

    Schitterende reportage, herinnert me aan balkenbrij, dat aten we gebakken met suiker en kaneel.
    Ik vind het mooi wanneer alles van een dier gegeten wordt, als je het dan toch slacht…

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    Dat vind ik ook Pierra, als je dan toch een dier dood maakt, doe het dan bewust, en gebruik alles, zodat het niet voor niets gestorven is.
    Die stomme Nederlandse cultuur, van mensen die in plastic verpakte lappen bij de kiloknaller kopen, blikken slachtafval aan hun rotweiler voeren en dan sentimenteel kletsen over verwaarloosde poesjes, eendjes voeren en meewarig doen over ”ontwikkelingslanden”.
    Geef mij maar een ouderwetse boerderij van vóór de Europese unie, waar de boerin af en toe een kip de nek omdraaide. De tijd dat bijna elk ziekenhuis in Nederland een paar varkens voerde met het afval uit de keuken. Die tijd is nog niet zolang geleden dat ik het me nog kan herinneren.
    Hier in Kaapverdië is dat nog de gewone praktijk. Hier eet ik dan ook volstrekt zonder schuldgevoel het lekkerste vlees en de lekkerste vis. In Nederland kijk ik wel beter uit!
    Nederlandse dierenbescherming? Ik geef er geen cent voor. Die tolereert die afschuwelijke bio-industrie.

  12. Rob kruzdlo zegt:

    Je moet tanden van een leeuw hebben zo te zien. Hier zijn ook zwarte varkens maar eetbaar…

  13. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ja, ik heb m’n eigen tanden nog, met een paar kronen, dus vlees snijd ik in kleine stukjes 😉

  14. zelfstandig_journalist zegt:

    Uiteindelijk gaan ze daar beter met hun beesten om dan in Nederland. Wat het uiteindelijke lot van de dieren is, tja dat is een ander verhaal.

  15. Pingback: Varkens & het WeetNietBeterSyndroom dat deze fraaie en intelligente dieren onrein wil laten zijn | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

