Hoe er vandaag een Haai van een kilo of 100 geslacht werd

Het oog van de haai. Hij is net de pier opgesleept en beweegt nog een beetje, al gaven de vissers hem onderweg zo’n dreun op zijn kop dat hij bewusteloos is, wordt me verteld. Het is een tubarão gato, een ‘kathaai’ (Poroderma africanum)



Zo komt de vissersboot aanvaren, bij de pier van Santa Maria op het eiland Sal, 
in Kaapverdië, waar duurzaam vissen geen moderne gril is
maar de gewone gang van zaken sinds eeuwen, en sinds millennia ongetwijfeld



De houten boten zijn niet groter dan een sloep maar oceaanwaardig
en er kunnen gigantische vissen mee worden gevangen.
Een beetje als in Hemmingway’s The old man and the sea,
alleen komen deze vissers op de dag van uitvaren weer thuis met de hele buit



Het op de kant trekken van de zware haai gebeurt met een touw, en met man en macht. Het gaat hier wel heel anders toe dan thuis, in de vissershaven van IJmuiden,
met z’n trawlers en varende visfabrieken (de grootste visafslag van Europa,
waar ik ook eens een verslag van zal maken. Maar nu dus een Afrikaanse reportage)




Dit is Joe Crook, die elke dag op de pier werkt als slachter van de aan land gebrachte vissen. Hij is enorm sterk, maar kan deze haai toch nauwelijks tillen



De wonderlijke mond van de kathaai, met de haak er nog in, aan staaldraad
(met een plastic vislijn trek je zo’n koning van de zee vermoedelijk niet binnenboord).
Hij is dus gewoon met de hand aan een lijn opgevist,
en door drie vissers in het bootje gehesen



Er is altijd veel bekijks bij grote vissen. Eerst snijd Joe de vinnen eraf, die gaan naar de lokale Chinees. Een helper gooit voortdurend emmers vers zeewater over het slachtwerk want een haai heeft veel rood bloed



Dan maakt Joe een snee langs de hele rugwervel en begint het villen.
Ik mocht aan de schuurpapierachtige huid voelen.
Dat villen is duidelijk geen licht karwei, vandaar dat hij erbij gaat zitten



Het haaienvlees wordt niet vers gegeten maar eerst gedroogd en gezouten,
net als stokvis, wat de smaak en de structuur van het vlees ten goede komt.
Het gedroogde haaienvlees wordt dan weer geweekt en gekookt met aardappels, kikkererwten, veel uien en piri-piri. Ik moet het nog gaan proeven




Als de haai helemaal opengesneden is laat hij de haaieneitjes zien.
Dat moet een lekkernij zijn.
Joe draagt aan zijn linkerhand een handschoen van heel fijn maliënkolder,
om niet in zijn vingers te snijden met zijn vlijmscherpe chirurgische gereedschap.
Onder zijn linker onderarm ligt een van de twee enorme grijze levers van de haai.
Daar wordt lokaal soms levertraan van gemaakt, voor slecht groeiende kinderen



Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Bootjes, al wat drijft of vaart, Dode dieren, Kaapverdië, Lekker eten!, Visserij en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Hoe er vandaag een Haai van een kilo of 100 geslacht werd

  1. K-O-E-K zegt:

    de 1e is mooi
    de laatsten TMI

  2. antoinette duijsters zegt:

    Eigenlijk niets voor mij een slachtpartij.
    wanneer was je daar?

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Wat is TMI Koekje? De eerste foto vind ik zelf eigenlijk droevig, al schijnt het dat wij geen limbisch systeem hebben dat met dat van een haai kan communiceren.
    @Ik ben er nu Antoinette, al een paar weken. Die andere foto’s (uit Velsen) publiceer ik uit m’n archief. Eigenlijk vind ik dat een stadsfotograaf niet met vakantie moet gaan, maar ja, ik heb hier familie wonen en wil wel eens in de warme oceaan zwemmen!

  4. frits houtgraaf zegt:

    Selma je hebt gelijk hier is het water kouder hahahaha trouwens
    mooie platen hoor

  5. Fulps Valstar zegt:

    Hier doet men tenminste nog iets met het totale beest, in internationale wateren zijn schepen actief die niets dan haaien vangen om uitsluitend de vinnen af te snijden en de rest weer in zee gooien.
    Prachtige beelden trouwens,vooral de eerste! Het was me al eerder opgevallen dat je als fotograaf behoorlijk wat in je mars hebt.

  6. Zilver zegt:

    Wat een prachtige serie, al vind ik het moeilijk om de vis zo halfdood te zien, de kleuren, het oog, die bootjes met zo een knoepert van een vis, potjandikkie wat maak jij mooie blogs.

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Ja Fulps, op het strand van Eritrea trof mijn dochter eens een stinkende berg dode hamerhaaien aan, ontdaan van alle vinnen: die leveren geld op in China. Zo werkt de vrije markteconomie (ook) helaas. Maar hier wordt vrijwel alles aan een dier ouderwets gebruikt, en de restjes gaan naar de honden of is aas voor de visserij.
    @Zilver, zo is het leven, de halfdood en de dood: eten en gegeten worden, zeker voor de haaien, die gaan zelf ook naar de haaien. De realiteit is niet lieflijk, al is de natuur nog zo mooi en wonderlijk…

  8. KyradeKorte zegt:

    Zo heb ik nog nooit naar een haai gekeken. leuke foto’s.

  9. knutselsmurf zegt:

    Ik gok :
    Too Much Info.
    Dingen die je niet wil weten.
    Jammer van zo’n mooi dier.

  10. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Knutselsmurf, dingen die jij niet wilt weten? Mijn blogs niet meer bekijken dan, want ik wil alles weten, ben erg van de achtergrondinformatie als het eten van vlees, vis, eieren betreft, en het drinken van melk en bloed.
    Hoe meer ik (jij?) weet hoe voedsel van dierlijke oorsprong tot stand komt, hoe zuiniger ik (jij?) daarmee word(t).

  11. StadsfotograafVelsen zegt:

    "Jammer van zo’n mooi dier", zei Knutselsmurf.
    Dat is zo.
    Maar weet Knutselsmurf hoeveel dit werkelijk schitterende dier opgehapt heeft om zo mooi te worden?
    Knutselsmurf is misschien een nitwitterige romantica/cus?

  12. bea zegt:

    zo gaan de haaien dus naar de haaien

  13. Boekengek zegt:

    Het spijt me, ik kan dit soort beelden niet aanzien, ik word er letterlijk misselijk van.
    Ik kan ook het plezier waarmee deze mensen het dier slachten niet begrijpen. Om het vervolgens als toerist te beschrijven als een origineel ritueel, dat is bij mij een beetje teveel Lonely Planet gepraat.
    Slacht jij de dieren waarvan je het vlees wilt eten zelf? Dan ben je een held!
    Je zei: "Ik moet het nog gaan proeven". Vraag: heb je er nog van gegeten en hoe vond je het? Of ga je toch liever in het weekend (als je geen zin hebt om te koken) een patatje met een veilige gehaktbal of saté halen bij de snackbar?
    Groetjes

  14. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ach Boekengek, je noemt me een toerist. Zo voel ik me daar niet. Ik ben er op familiebezoek, voor de zoveelste keer.
    Deze manier van vissen is ver superieur aan de wijze waarop Europese, Japanse, Amerikaanse varende visfabrieken de zeebevolking slopen.
    Superieur omdat Afrikaanse vissers alles met de hand doen, met eigen lichaamskracht en zeer moedig.
    De door hen gevangen vissen lijden weinig vergeleken bij wat Hollandse "sport"-vissers hun brasems en karpers aandoen, of wat die enorme schepen aan geweld plegen tegen hun haringen en schelvis.
    Ja, haai smaakt best lekker, hoewel ik liever verse tonijn eet.
    Ik eet graag vis in Afrika, omdat ik weet hoe het gevangen en direct geslacht wordt. Snel, eerlijk, duurzaam en supervers.
    De snackbar is iets waar ik hooguit eens per jaar kom, en gehaktballen lust ik niet, tenzij zelfgemaakt van beesten die een nette behandelingen hebben gehad. Voor mij geen Kiloknaller-vlees.
    Maar zelf een dier doodmaken en slachten om te eten heb ik vroeger vaak gedaan. Vooral eigen kippen.

  15. Pingback: Vanavond: Greenpeace in IJmuiden, actie tegen het leegroven van de oceanen door vissende fabrieken | Er was eens…

  16. Pingback: Vissen op Tong met Staand Want | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

