Een Mooie dag is een Dooiendag

Wat een schoonheid, met een blik als van een engel van een oude Italiaanse meester.
Een hemelse blik vanzelfsprekend…
Op een stralende zondag ging ik zoals elke dag uit fietsen, en trof op nog geen tien meter van mijn huis deze verongelukte jonge meeuw aan.
Een jaar oud, nog niet helemaal uit de bruine kinderveren maar toch al met helderwitte kop en borst



Volwassen meeuwen laten zich nauwelijks doodrijden, maar de jeugd is nog niet zo slim. Hier rond de havens van IJmuiden vind je bijna elke dag wel verse dode jonge meeuwen, maar speciaal als het mooi weer is, en pa & moe hun weldoorvoede lichamen in hun karretje hijsen om eens vanuit het autoraampje van de natuur te gaan genieten.
En ongegeneerd vogels te pletter te rijden.
Met mooi weer vallen de meeste doden



Deze beeldige postduif kwam uit Ierland vliegen om hier met een dreun te eindigen, nog eventjes een beauty, voor het verrottingsproces z’n werk zal gaan doen



Dat hij uit Ierland kwam, zag ik aan zijn ringen.
IHS is het kenmerk van Ierse postduiven, 09 staat voor zijn geboortejaar (dus ook zeer jong gestorven), en met de overige cijfers is de eigenaar te achterhalen.
Altijd als ik een dode geringde postduif vind, meld ik dat via internet aan de betreffende eigenaar. Doe dat ook! (Google gewoon even op ‘dode duif’ en je komt vanzelf op de nodige sites).
Postduivenhouders zijn je er dankbaar voor. Een goede duif verliezen is rot, maar als een duif zonder een spoor verdwijnt is dat helemaal vervelend. Een topduif kan tienduizenden euro’s waard zijn, levend natuurlijk



"Ach wat ligt zij daar stil… één lente zo pril"…



Een tortel-kleuter. Met op de achtergrond de moordenaars, de auto’s die de mensheid zo nodig schijnt te hebben.
Waarvoor? Waar toch altijd maar naartoe?
In elk geval op mooie dagen ergens heen om vogels dood te rijden.
Geen haan die ernaar kraait. Als er een dode tortel op de Planetenweg ligt, schopt iemand hem gewoon even de stoep op



Het geeft anders zo’n rotzooi hè? Zoals voorheen deze duif, platgewalst door talloze onverschilligen, op het wegdek van de De Noostraat



Hier een kersverse dode duif op de Heerenduinweg.
Misschien liep-ie net over de witte lijn. Had-ie de verkeersregels maar moeten kennen



Deze gaai (in de berm van de Slingerduinweg) lag er al een dag, aan de geur te ruiken, en aan het aangevreten gat in zijn buik te zien.
Wat een fraai beest, met zijn lichtblauwe vleugelveren!



Fraai vind ik ook altijd de groenglanzende vliegen, die een enorm gevoelig reukorgaan hebben want ze weten een dode vogel steeds direct te spotten



Zoals ze ook deze kraai gevonden hebben, die misschien een uur dood was toen ik hem aantrof langs de Velserweg



Het eerst gaan ze rond de vochtige openingen van een dode vogel zitten: zijn ogen, en zijn aars. Daar smikkelen ze van de nattigheid. Tot het dier steeds meer in verval raakt, of aangevreten wordt door andere dieren zodat er meer vochtige open plekken komen om van te smullen



Nog nooit van mijn leven trof ik een dode gierzwaluw aan.
Het was geen verse dode, maar wel een bijzondere vondst. Hij kan niet doodgereden zijn want ik vond hem in het veld bij de nieuwe IJmondhaven.
Bovendien vliegen gierzwaluwen eigenlijk nooit lager dan de dakranden van huizen, dus zijn dood is een raadsel



Niet alle vogelkadavers zijn de schuld van automobilisten. Deze duif, bij de semafoor in IJmuiden, is de kop afgebeten door een vos.
Aan zijn ring te zien kwam hij uit België. Weer een (mogelijke) kampioen minder



Tot slot zijn dit de restjes van een scholekster. Ik vond hem in de droge gracht van het Forteiland.
Aan de manier van consumeren te zien was hij het slachtoffer van een sperwer, die plukt zijn prooien en eet compleet alles op, behalve de kop



Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Dode dieren, Vogels en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Een Mooie dag is een Dooiendag

  1. A C T U A L I T Y zegt:

    Zonder Vheren-scheuren
    kom je in Het Dierenrijk
    er ook om de Dooie Dood
    niet door heen…………………
    Nooit geweten dat een
    A U T O – D I D A C T
    Zo Gruwlijk kon zijn…………

  2. renelouman zegt:

    In het begin is het inderdaad nog mooi maar allengs vond ik het minder leuk. Maar ja, de natuur is hard, of de mens. Die snavel!! Bizar bijna. Die vliegen vond ik weer prachtig, dan heb je niet zo’n gevoel van het lijk als je maar een deel van de maaltijd laat zien, die blauwe veertjes. Beetje hetzelfde effect als de verpakte kippenonderdelen die je geplastificeerd in de supermarkt niet meer als kip ervaart.

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    Nou ja René, ik heb me voorgenomen om het titeltje van stadsfotograaf zó vorm te geven dat ik alles wat me onderweg opvalt maar fotografeer, speciaal dat wat de krant niet haalt. En dat het niet altijd zo leuk is wat ik zie, nou dan niet leuk. Mooi vind ik ze altijd wel, de dode dieren, ik heb er intussen vele honderden foto’s van. Ik kan het niet helpen dat ik een dode vogel werkelijk prachtig vind, in welke toestand dan ook. Ik zal ook eens een serie dode muizen, ratten, vossen, honden, katten plaatsen.

  4. nicoa zegt:

    Zeer aangrijpend. Een van de redenen waarom ik geen auto heb.

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    Nicoa, ik heb ook bewust geen auto, al meer dan 25 jaar niet meer. Voor de enkele keer dat ik iets groots moet verslepen, of ’s nachts ergens in een uithoek moet zijn kan ik er altijd wel eentje lenen. Als iedereen zo’n schaarse autogebruiker was, konden we vast met de helft auto’s minder toe, en was het openbaar vervoer veel beter omdat het intensiever gebruikt zou worden. Maar de autobezitter is lui en gemakzuchtig, en is liever verslaafd aan inslechte oliesheiks dan zich bewust te willen zijn van de schade die hij aanricht met z’n stomme heilige koe.

  6. zilver zegt:

    Zo triest om te zien. Er zitten zulke mooie foto’s bij, alleen zo jammer dat ze dood zijn. De kleuren zijn prachtig, zelfs vandie vieze strontvliegen.

  7. frits houtgraaf zegt:

    Ja selma
    Dat is ook het leven in dieren wereld en het verkeer enz

  8. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Nee Zilvertje, het zijn geen strontvliegen en ze zijn ook niet vies, het zijn gewone keizervliegen, altijd haantje de voorste als er lekker te azen valt.
    @Ja Frits, zo is het leven, je gaat eraan dood, ik ook, en zij ook. Meestal op een mooie dag.

  9. Lucienne van Ek zegt:

    Hoi Selma,
    Die dode gierzwaluw lijkt me nou niet zo’n mysterie, hoor! Gewoon dood uit de lucht gevallen omdat het zijn tijd was, denk ik. Van gierzwaluwen (in het Engels Devil birds) wordt gezegd dat ze vrijwel hun hele leven vliegend doorbrengen. Alleen om te nestelen en hun jonkies te voeren zetten ze af en toe voet op vaste bodem (lees: dakpan of -rand). En dat is dan nog een behoorlijk onbeholpen voetje ook, duidelijk twee tamelijk overbodige aanhangsels aan deze vliegende sikkel. Het schijnt dat ze wel een jaar of twintig kunnen worden. En dat ze dan -niet echt, maar qua afstand- van de Aarde naar de maan en weer terug zijn gevlogen. Ook heb ik gelezen dat gierzwaluwen die bijvoorbeeld in Amsterdam broeden, met het grootste gemak ’s morgens even gaan fourageren boven Parijs en dan ’s middag gewoon weer terugkomen bij de kids. Devil birds. Prima naam!

  10. StadsfotograafVelsen zegt:

    Dank je voor je extra informatie Lucienne. Natuurlijk, ze moeten ergens aan dood, dus van ouderdom uit de lucht gevallen. Mooie dood! Dat van die pootjes wist ik wel, ze heten immers Apus, "geen voet".
    Het zijn wonderlijke schepsels, zo bijna los van de aarde. Het jongste onderzoek wijst trouwens uit dat ze niet in de lucht paren, zoals altijd gedacht werd, maar in hun nestholletjes. Althans de echtpaartjes. Gebeurt het buiten het nest, dan is het vreemdgaan. Hebben ze toch iets menselijks…

  11. heleen zegt:

    Hallo en dank je wel voor de foto’s, ik vind het ook altijd erg aangrijpend en zo onnodig, al die dode dieren langs de weg. (Wist jij trouwens dat een gierzwaluw niet vanaf de grond kan opvliegen? Als hij op de grond ligt en nog leeft èn niets mankeert moet je hem in de lucht gooien, dan kan hij weer vliegen, (alleen als hij in orde is natuurlijk!))
    Ik heb sinds 6 jaar een rijbewijs en heb gelukkig nog nooit een dier doodgereden.
    Vooral ’s avonds als het donker is rijd ik voorzichtig, let goed op al het verkeer natuurlijk.
    Als je je houdt aan de snelheidslimiet is er weinig aan de hand en goed uit je doppen kijken, dan moet je ook op tijd kunnen stoppen. Het is zooo jammer als er bijvoorbeeld egels gewoon in de woonwijk worden overreden, waar genoeg licht is op de weg dat je ze al vanaf 50 meter kunt zien oversteken. Ook niet onnodig met die stinkkar gaan rijden, maar de fiets nemen is een alternatief. En, maak melding van slachtoffers, als het vaker gebeurt geef dat dan aan bij je gemeente, daar is dan een knelpunt en daar kan best iets aan gedaan worden, dmv een veilige(r) oversteekplaats zoals tunnel etc, of het plaatsen van waarschuwingsborden, hekken en wildroosters.
    Ook zijn er misschien paddenoversteekwerkgroepen bij jou in de buurt, ga ‘ns een keer een avondje helpen padden oversteken, dat is ook heel leuk om te doen, maar vergeet dan niet je oranje hesje, je weet maar nooit…

  12. Selma zegt:

    Heleen,
    je verhaal kan ik alleen maar beamen.
    Ik zou zeggen, pas hem een beetje aan, en maak er een blog van 😉

  13. heleen zegt:

    Hoi, sorry, het was een beetje lang…, ik liet me meeslepen, je foto’s zijn prachtig wil ik alleen maar zeggen.
    gr. H.

Schrijf hier je reactie

