Goed kersen eten. En waarom betalen als het gratis kan?

Eindelijk bomen langs een straat waar een mens van kan eten.
Geen geijkte populieren, of eeuwige esdoorns, maar een flinke rij kersenbomen.
In de Duinvlietstraat in Velsen-noord staan verschillende soorten op een rij.
De meikersen heb ik in juni al opgegeten, en de lekker zurige oranje of zoete paarsrode kersen zijn bijna op.
Wonderlijk: ik ben zo ongeveer de enige die deze kersen eet, op een paar kraaien, eksters en kauwen na.



Voorbijgangers staren vaak glazig naar me als ik een tak omlaag buig om een paar handenvol van die heerlijke kersen te eten.
Ik fiets er een paar keer per week voor om.
Nu zijn ze dus bijna op. Maar kom volgende zomer ook eens langs om mee te eten!



Soms vraagt iemand: "Wat doet u nou?"
Dan antwoord ik vanzelf dat ik lekker kersen sta te eten.
"Zijn die niet giftig dan?", of: "Is dat niet vies?", hoor ik dan soms.
Giftig geenszins, en net zo vies of misschien zelfs veel minder vies dan kersen die door andere handen geplukt zijn, in een plastic doosje verpakt, met een vrachtwaqen honderden kilometers hebben afgelegd om hier in de supermarkt aangeprijsd te liggen als AANBIEDING! Slechts 2,26 per bak van 500 gram!



Nee, eten doen de omwonenden niet van deze kersen.
Ze laten ze dit kostelijks gewoon op de grond vallen. Tussen de drollen van hun honden.
(Tja, daar heb je ze weer, die drollen, die overal voorrang hebben.)
Omwonenden betalen liever voor vreemde kersen…


Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Lekker eten!, Natuur & zo en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Goed kersen eten. En waarom betalen als het gratis kan?

  1. assyke zegt:

    dat heb ik weer
    woon ik in een kersenloze straat!
    overigens zijn er meer straten waar je gratis kan eten
    hazelnootbomen, beukenootbomen, walnootbomen, kastanjebomen…;-)))

  2. Heyta (Ivy) zegt:

    Gek he, dat mensen dat niet doen: van de natuur op straat eten. Bij ons achter de school staat ook zo’n meikers, de vruchtjes liggen allemaal op de grond. Volgend jaar zorg ik er op tijd bij te zijn. Ik ging nl nooit door de achterpoort en ontdekte hem pas vorige week …..

  3. A C T U A L I T Y zegt:

    Het was sowieso altijd Goe K E R S E N Eten
    met U mevrouw, en De P I T zat er ook
    altijd in….terwijl veel mannen alleen maar
    Pitten , die er al lang uit zijn…
    Groet á Vous ……………………

  4. frits houtgraaf zegt:

    Selma
    Leuk hoor jij al die kersen opeten en mij niet gewaarschuwd,mooie foto,s hoor
    wat is je volgende onderwerp
    gr frits houtgraaf
    Kijk altijd naar je onderwerpen

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Ja Assyke, de hazelnoten! Maar die zijn van het herfsthoofdstuk (zijn nu nog groen, net als de walnoten en tamme kastanjes) maar die raap ik altijd zo overvloedig dat ik er het hele jaar van eet, en nog uitdeel aan familie en vrienden ook.
    @Goed zo Ivy, wat mij betreft wordt er meer en meer van de straat gegeten, alleen: die kak hè? Ik zie langs de wegen ook de lekkerste wilde groentes staan, alleen oneetbaar vanwege de hondenpoep en de uitlaatgassen. Maar die zijn er niet in de omheinde duinen, waar ik geregeld een maaltje ”sla” pluk.
    @Joshua, dank voor uw mooie woordspelige groeten šŸ™‚
    @Dank voor je compliment. Fiets volgend jaar maar eens mee, want ik weet nog veel meer ”wilde” fruitbomen in alle uithoeken van de gemeente.

  6. A C T U A L I T Y zegt:

    Niet zoveel Klagen
    want dat is altij
    Stront-vervelend
    want anders wordt
    U juist een Kak-madame
    die U juist Níet wilt zijn!!

  7. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ach Joshua, er zou meer en meer van langs de weg gegeten moeten worden. Simpel en direct.
    Ik klaag juist niet, want omdat de moderne mens zo dom is om zich in het zweet te werken om naar de supermarkt te kunnen gaan om overbodig voedsel te kopen… daarom eet ik zo vaak gratis, en heb veel vrije tijd.
    Klagen? Ik hoef geen baan om supermarktvoer te kunnen kopen. Het eten ligt op straat, in het bos, op het strand, in het duin. Als je de kak weet te omzeilen. En dat kan ik.

  8. Pingback: Goed kersen eten (nog eens) | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

