Het Zegenen van Auto’s, Fietsen en Rollators in de Naaldkerk van Santpoort

Vakantietijd is helaas ook een tijd van ongelukken.
In zijn preek, afgelopen zondag in de Santpoortse Naaldkerk
herdacht pastor F. Captijn het zeer recente dodelijke ongeluk van een echtpaar,
en hun levensgevaarlijk gewonde moeder uit een buurparochie.
Juist nu in deze kerk een grote groep gelovigen bijeen kwam om hun voertuigen te laten zegenen, ter gelegenheid van de feestdag (a.s. 25 juli) van Sint Christoffel,
de Rooms-katholieke reisheilige.

“Denk niet dat dit een magische handeling is in de zin van:
nu kan ons niets meer gebeuren. Het gaat veel dieper.
De zegening betekent een oproep aan u en mij
om onze eigen verantwoordelijkheid in het dagelijks verkeer serieus te nemen.”



Na afloop van de viering begon buiten de vrolijke zonnige zegening,
waar deze oud-pastoor vele bekenden hartelijk begroette



Maar voor iedereen had hij ook een ernstige overdenking,
want een auto kan bij gedachteloos gebruik een moordwapen worden op de weg…



“Moge de zegening op voorspraak van Sint Christoffel ons allen goed doen”.
In zijn linkerhand houdt Captijn het amulet van de reisheilige,
dat zo dadelijk ook een druppeltje wijwater meekrijgt



“Dat jij een zegen mag zijn voor anderen,
en dat je daardoor de zegeningen van anderen mag ervaren”



Er komt een echtpaar langs waarvan de vrouw op krukken er wel
met een erg grote hoeveelheid wijwater van langs krijgt,
maar het is lekker warm, en iedereen is in een stralend humeur




Ook motoren krijgen de zegen. Een radioreporter van RTV Noord-Holland neemt het op




De koster komt ook nog even langs met zijn fiets



En tenslotte krijgt Captijn zelf een flinke veeg uit de pan!



Hieronder nog een paar foto’s van in- en exterieur van deze bijzondere kerk in Santpoorts schoonste dreven, plus het “Gebed in het verkeer”





Gebed in het verkeer:
“Heer, help mij bij het rijden mijn naaste lief te hebben als mijzelf.
Help mij om niets te doen wat anderen in gevaar brengt.
Geef mij zin voor humor als anderen sneller rijden dan ik.
Bevrijd mij van heerszucht op de weg, van onoplettendheid en ongeduld.
Bescherm mij voor alle gevaren en geef me een waakzaam oog
voor het leven van mijn medemens.
Bescherm allen die mij vergezellen en laat ons veilig thuiskomen. Amen.”

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Auto's, Religieuze Rimram en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Het Zegenen van Auto’s, Fietsen en Rollators in de Naaldkerk van Santpoort

  1. antoinette duijsters zegt:

    Dat fietsen en voetgangers gezegend worden, ja zij zijn het vaak slachtoffer. Maar motors, walgelijk, die ondingen.
    Bovendien het is wel uit de tijd, he:-)
    Maar hier in het nog steeds behoorlijk Katholieke Limburg is het ook doodnormaal, vooral auto’s en motors, die pastoor zegent tenminste iedereen.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ik ben zelf niet katholiek, zelfs geen christen, maar was erg onder de indruk van de mengeling van ernst en humor, van de combinatie van antieke rituele gebaren en het benadrukken van alle eigen verantwoordelijkheid voor je daden. Als iedereen voordat hij/zij in zijn auto stapt zich voorneemt om anderen geen schade te berokkenen, dan zouden er echt minder ongelukken gebeuren. En ach, die motoren, iedereen zijn hobby. Ik kan beslist van een mooie machine genieten, al zou ik er zelf nooit een hoeven…

  3. Aad Verbaast zegt:

    Prachtige serie, en (je zegt het hierboven al) mooi in beeld gebracht de ernst en de humor. Mooie boodschap ook.
    Lijkt me een geweldige Captijn op het schip daar.

  4. nicoa zegt:

    "Bevrijd mij van heerszucht op de weg." Dat zou al heel veel schelen als iedereen zich dit ter harte nam. Is het niet zo dat met de afname van het aantal katholieken het aantal ongevallen op de weg is gestegen? Prachtige reportage met veel lachende gezichten met voor mij als hoogtepunt de close-up van de zwarte motorrijder en witte pastor die erg veel plezier hebben.

  5. Martin Broek zegt:

    Het is wel mooi, maar ze hebben blijkbaar een persbericht verstuurd
    om van deze ernst en luim (Verbaast me niets dat Aad hier reageert)
    ook een wervingsactie te maken. Mooie serie.

  6. 100_woorden zegt:

    =De zegening betekent een oproep aan u en mij om onze eigen verantwoordelijkheid in het dagelijks verkeer serieus te nemen.=
    Heb je daar een zegen voor nodig, vraag ik me dan meteen weer af.
    Een als iemand met zijn gezegende auto iemand anders overhoop rijdt, is dat dan met goedkeuring van god?
    Hoe dan ook, met een oproep om niet al te gemakzuchtig in het verkeer te zijn is niets mis natuurlijk.

  7. Draver zegt:

    Tijdens de Dolomieten Marathon werden we ook eerst gezegend door de plaatselijke pastoor voordat we aan onze rit begonnen over 138 km door de bergen, ik ben in ieder geval heel door de finish gekomen mogelijk kwam het toch door zijn gebed.

Schrijf hier je reactie

