Het jongste Thomashuis

Vandaag hield het nieuwste Thomashuis van Nederland kijkdag.
In Thomashuizen wonen mensen met een verstandelijke beperking als een gezin bij elkaar in een gezellige vertrouwde sfeer, met veel persoonlijke aandacht en begeleiding.

Initiatiefnemer en drijvende kracht achter deze plezierige woonvoorzieningen is Hans van Putten, die zo teleurgesteld was in de fabrieksmatige instellingen waar zijn verstandelijk beperkte zoon Thomas verzorgd werd, dat hij in 2001 het heft in eigen hand nam en zelf de warme, veilige plek creëerde waar zijn zoon een fijn en menswaardig leven zou kunnen leiden, onder het motto:

"Thomas moet niet integreren in de zorgwereld.

De zorgwereld moet integreren in de gewone wereld."
Omdat van Putten wist hoe groot de vraag naar betere, kleinschalige zorg ook bij andere ouders was, nam hij zich voor om in tien jaar tijd honderd Thomashuizen te realiseren.
Het werd een enorm succes want er zijn er intussen 75, door het hele land.
Thomas, die in 2006 overleed, heeft niet voor niets geleefd!



 



Dit statige huis, ‘Beau Soleil’ aan de Wilhelminakade te IJmuiden, krijgt zeven bewoners, naast gastvrouw Bianca Kaptein en haar dochter, die het souterrain betrokken hebben.
Het is een van de fraaiste panden van het oude IJmuiden.
Gelukkig is het ontsnapt aan de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog, toen de Duitsers een paar duizend huizen plat gooiden voor het schootsveld van hun Festung.



 



Vandaag was er koffie en koek in de voortuin. Plus een springkussen.



 



De kamers en het uitzicht werden bewonderd.





Remco van der Kruis fotografeerde voor de krant de kennismaking van een buurvrouw met de eerste bewoonster, in haar heerlijke roze zolderkamer.





Waar ik zelf speciaal voor kwam was dit: de zware gietijzeren centrale verwarmingselementen uit 1911.
Ik ken het huis uit mijn jeugd, toen dokter de Vries en zijn vrouw er woonden, voor mij oom Jan en tante Siep, en was enorm nieuwsgierig of zulke authentieke details wel alle latere bewoners en verbouwingen overleefd hadden.
Ik ben helemaal tevreden gesteld.
Die verwarmingselementen zijn trouwens echt bijzonder omdat Beau Soleil een eeuw geleden tot de eerste huizen behoorde die van cv werden voorzien.
En zo fraai heb ik die elementen nergens anders gezien.
Alleen was de originele kleur olijfgroen.





Ook het glas in lood en de gestucte plafonds zijn er nog!





Tenslotte was er hoog bezoek, van de wethouders Vennik en Te Beest.
En dat mocht ook wel. Dit Thomashuis is een aanwinst voor de buurt!
Oom Jan en tante Siep, die tot hun verdriet geen kinderen kregen, en misschien daardoor extra aardig waren tegen andermans kinderen (zoals ik), zouden vast zeer ingenomen zijn geweest met de nieuwe bevolking van ‘hun’ huis…





Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in IJmuiden, Monumenten in Velsen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Het jongste Thomashuis

  1. zilver zegt:

    Wat een prachtig huis, geweldig he die Thomashuizen, ik heb heel graag binnen gekeken, dank je wel!

  2. assyke zegt:

    ongelooflijk
    zo persoonlijk en warm als het er binnen uitziet
    maar hoe krijgen ze dit gefinancierd?
    toevallig stond er gister in de krant dat kinderdagverblijven steeds grootschaliger
    van opzet worden en zelfs al in buitenlandse handen zijn overgegaan (overnames)
    daar moest ik aan denken toen ik de reportage over dit gehandicaptentehuis zag
    het kan dus wel…

  3. StadsfotograafVelsen zegt:

    Oh, de financiering is juist het fantastische van die Thomashuizen! Dat betalen wij, de gemeenschap zelf! Dat heeft die Hans van Putten uitgedokterd, die toevallig goed in rekenen is. Voor hetzelfde geld waarmee logge onpersoonlijke inrichtingen met dure managers gerund worden, kun je ook kleine persoonlijke familiehuizen betalen. Die man is helemaal van goud. Google maar eens op Thomashuis, dan lees je het wel. Hoe hij dat met de gangbare middelen bekokstoofd heeft. Bij de Thomashuizenhuizen werken alleen betrokken gastouders tegen een gewoon behoorlijk salaris. Maar altijd in een riante omgeving, en met de meeste aandacht voor de verstandelijk beperkten. Géén afgemeten douche-minuten terwijl de directeur in een Porsche rijdt, en van die moderne uitwassen. Gewoon: gehandicapten en zorgverleners die in een fijne, kleinschalige gemeenschap samenleven, -werken. Weg met de managers met die tonnen aan inkomens!

  4. Remco zegt:

    Leuke foto’s Selma. Ik vind die van de glas-in-lood ramen leuk door de mensen die daar voor lopen.
    Je hebt overigens op een oud blog van mij gepost dat ik niet meer bij werk. Het adres van mijn weblog is http://www.properpictures.nl/blog

  5. antoinette duijsters zegt:

    Prachtig dat huis en de inrichting en wat een fijne manier van wonen, voor deze mensen.

  6. Erica de Vries zegt:

    Great heartwarming story, I totally agree, oom Jan & tante Siep would have loved to see this happening to their former home. Awesome renovation work done to the house, it seems very cheerful and light now, in contrast to 40 years ago! I once lived there as well and can only remember one very artisticly talented Selma who came visiting with her 2 lovely young daughters on a bike. This may well be the writer of the article?

  7. Selma zegt:

    Erica, wat geweldig om van je te horen. Neem me niet kwalijk dat ik in het Nederlands reageer, maar ik weet zeker dat je deze taal beheerst. Wil je me persoonlijk mailen? Ik zou het heel fijn vinden om met jou te corresponderen, in English or Dutch, groetjes, Selma (the young bike mother, once), selmaschepel@gmail.com

Schrijf hier je reactie

