Ware Tijdwinst is Kijken naar een Zwaan

In Velsen-noord, in de luwte van de pontsteiger aan het Noordzeekanaal ligt een morsig klein strandje waar zwanen zich graag komen poetsen.
Het ligt er vaak vol weggeworpen veren.
Hele bossen witte pennen heb ik al opgeraapt, daar zal ik eens iets van knutselen, een indianentooi voor de kleinzoontjes of zo.
Maar waar het me om gaat…



…is dat de zwanen, als ze eenmaal hun toilet gemaakt hebben, wegdrijven met één voet omhoog. Hieronder zie je het duidelijk.
Die voet steekt wijduit naar achteren en omhoog,
soms over de staart gedrapeerd.



Hieronder drijven er drie zo op een rij.
Mijn vraag is eigenlijk: waarom doen ze dat? Of is dat een zinloze vraag?
Zou het gewoon een lekkere houding zijn. Drijven met één voet omhoog…



Hieronder vier op een rij. 
Omdat het hun linkervoet is, en avond, zie je het niet zo heel goed,
maar ’t is wel zo.



Hieronder zes, waarvan vier met linkervoet omhoog…


Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized, Velsen, Vogels, Zwanen en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Ware Tijdwinst is Kijken naar een Zwaan

  1. martin zegt:

    Een titel als een gedicht.

  2. antoinette duijsters zegt:

    Dit is gewoon des zwaans, er is geen verklaring voor. Mooie foto’s.

  3. renelouman zegt:

    Ik zit ook vaak met mijn benen omhoog, dus ik snap die zwanen wel.
    Als het Noordzeekanaal niet verbreed zou zijn geweest zou mijn hgeboortehuis op drie foto’s staan, grappig (stationsweg, of straat, dat ben ik ff kwijt)

  4. Blew zegt:

    Heel mooie foto’s! En ja, dat doen ze zo.

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    In mijn (vele) vogelboeken staat hier niks over, vind ik toch een omissie. Kan me ook zeker veel menselijks bij de houding voorstellen, zoiets als voeten op de salontafel voor de tv, maar hunker dan toch naar een nette wetenschappelijk biologische uitleg…

  6. Beer zegt:

    Ik zie ook wel eens zwanen, maar die hebben vaak beide poten omhoog

  7. ed kroket zegt:

    Ik las de uitspraak “De ware tijdwinst is kijken naar een zwaan” op mijn dagscheurkalender. En nu ga ik elke dag naar een zwaan staan kijken, maar dat levert me helemaal geen tijdwinst op. Wat doe ik fout???

  8. Selma zegt:

    Martin,
    het is een spreuk die mijn broer en ik al een halve eeuw tegen elkaar zeggen wanneer andere mensen iets zo verbluffends mallotigs doen dat er geen woorden voor zijn.

    Antoinette,
    “gewoon des zwaans”, ja, zo zal het zijn.
    Maar wel een erg leuke gewoonte, het ziet er altijd heel tevreden uit.

    Rene Louman,
    net wat je zegt, zoiets als met opgetrokken benen knus op de bank.
    Dat van je geboortehuis had je me al eens verteld. Heel jammer, maar dat heet in Nederland vooruitgang, stadsontwikkeling, vernieuwing, met de tijd mee gaan, en zo 😦

    Blew,
    dank je, en krek 🙂

    StadsfotograafVelsen,
    lachen, de “nieuwe” fotodinges van V. aan het woord, Kitty?
    Mij is de uitleg “voeten op de salontafel voor de tv” helemaal voldoende,
    als wetenschapper heb ik enig wantrouwen tegen wetenschappelijke uitleg 🙂

    Beer,
    en… smaken ze?

    Ed Kroket
    fout is iets relatiefs, net als tijd.

Schrijf hier je reactie

