Joshua en Twee van de Best Bewaarde Geheimen van Velsen

De schoonheid van Velsen, veel Amsterdammers kennen die niet, denken dat het hier een saaie fabrieksstad is, met een stinkende haven.
Natuurlijk moet de schoorsteen roken.
Hier roken dan ook vele hardwerkende schoorstenen, en geuren de havens naar de zee, naar olie, naar verdwaald rottende vissen of ondefinieerbaar spul.
Maar ik mag graag Amsterdamse vrienden mee uit fietsen nemen naar de parken, lusthoven en uitgestrekte duinen waar ik mijn jeugd heb doorgebracht.
En iedereen ervaart die tocht met de snelle boot vanaf Amsterdam CS naar Velsen steevast als een halve dag echte vakantie, even helemaal weg van het hectische stadsleven.
Vandaag nam ik Joshua (Actualities, Discutantes) mee uit fietsen.




op een minuut fietsen van de aanlegplaats van de boot ligt velserbeek, waar je meteen door eeuwenoude lanen rijdt, om een paar groene minuten later de nog heerlijker tuinen van beeckestijn binnen te rijden.



We gingen even picknicken in de kruidentuin van Beeckestijn, met medegebrachte limonade en kristallen glazen, want in zo’n omgeving gaat het over genieten.
Hier staan slangenmuren, de weinige originele die er nog in Nederland zijn, en Joshua genoot van het ruiken aan de kruiden die hier allemaal groeien, en van het kijken naar de verf- en medicinale planten.



Net als altijd wanneer ik hier kom, was er vrijwel geen enkele andere bezoeker.
In Amsterdam zou zo’n tuin helemaal vol liggen met zonaanbidders, of allang ondergepoept zijn, platgetrapt of leeggeroofd.
Hierna bezochten we de zijtuin met de vijver en de berceau, zo sierlijk met paarse en witte petunia’s beplant, en vervolgens de tuin met de negentien buxusperken in de vorm van zonnestralen, die zo fraai met de hand conisch bijgeknipt worden door een vrijwilliger, tegen wie ik wel eens grap dat ik zo blij ben met zo’n degelijke ouderwetse tuinman in ‘mijn’ tuin.
Want deze tuinen zijn net zo goed van mij als van elke andere Nederlander, en we mogen er bovendien zomaar van genieten zonder onkruid te hoeven wieden of onszelf op kosten te jagen bij tuincentra!




Joshua mocht even wat zaadjes van de akelei meenemen voor zijn eigen tuinen.
Vervolgens fietsten we door Driehuis, langs Westerveld naar het eerste goed bewaarde geheim van Velsen: Landgoed Duin en Kruidberg.
Dat ligt nogal verborgen, heeft een restaurant met een heuse Michelinster, en een rode loper, dus weinig mensen weten dat je daar ook gewoon naar binnen kunt stappen om een kopje koffie of thee te drinken.
En dat tegen een prijs die gemakkelijk concurreert met de beroerdste terrassen van Amsterdam, terwijl je hier een ambiance hebt, een rust, een vriendelijke bediening… gewoon een openbaring.
Aan Joshua was het in elk geval goed besteed.




Toen via het lommerrijke duin naar IJmuiden, over dat prettige fietsstraatje.
Waar Joshua zich even met zijn voorouders wilde laten vereeuwigen.
Met tegenlicht, en tjonge wat was het heet, maar hij hield deftig zijn jasje aan en zijn hoed op.



hier is zo’n voorouder beter te zien. hij heet: schotse hooglander, en is aangenomen om dit duingebied te begrazen, opdat de biotoop een beetje blijft zoals deskundigen menen dat hij zijn moet.



en toen… arriveerden we bij het tweede goed bewaarde geheim van velsen.

Van Es in de Industriestraat, in de haven, waar we gebakken schol aten.
Amsterdammers gaan massaal naar Van Waasdorp aan de Halkade, en dat is natuurlijk best, die zit ook op een goed zichtbaar punt.
Maar IJmuidenaren gaan naar Van Es, sommigen al de halve eeuw dat dit verdekt opgestelde restaurant bestaat!



Met ouderwets ijs & slagroom toe.



Nog een blik op de haven…



En toen was daar na deze hete dag weer de boot naar Amsterdam, de Fast Flying Ferry oftewel FFF.
Doet er 25 minuten over, racet over het kanaal met 60 kilometer per uur, kost 8 euro retour. Fiets gratis mee.

Doe het maar eens Amsterdammers!




Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Kennemerduinen, Lekker eten!, Monumenten in Velsen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Joshua en Twee van de Best Bewaarde Geheimen van Velsen

  1. hannekeinhanoi zegt:

    ik weet niet hoe je het voor elkaar gekregen hebt, maar je hebt Joshua op de foto!! DAt is mij nog nooit gelukt tijdens al die bloggersborrels.

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Maar Joshua en ik kennen elkaar al zeker 45 jaar… dat fotografeert dan wat makkelijker misschien… :-}

  3. actuality zegt:

    Oh Nou begrijp ik waarom A C T U A L I T Y
    we volgens sommigen al een paar dagen
    er niet is……
    Selma…U heeft mij echt om de Tuin verleidt!!
    Was een Mooi dag..Dank je wel..

  4. Glaswerk zegt:

    @StadsfotograafVelsen: Oh, hing Joshua hier de bon vivant uit.Maar Joshua en ik kennen elkaar al zeker 45 jaar
    Hoe heb je het uitgehouden 😉
    Belt hij jou ook zo vaak?
    En mocht je ‘m binnenkort weer zien, vertel hem dan dat hij als de sodeju weer eens naar Nijmegen komt…

  5. StadsfotograafVelsen zegt:

    Nee hoor Glaswerk, Joshua en ik zien elkaar maar circa 1 of 2 keer per jaar. Dan houd je het lang uit met elkaar. Onze platonische liefde graaft oud en diep, en verder niks.

  6. Glaswerk zegt:

    @StadsfotograafVelsen: Zie mijn reactie ook min of meer als een geintje.
    Ik ken Joshua namelijk ook al een paar jaar… 😉

  7. zilver zegt:

    Ohhhhhhhhhhhhhhhhh, wat gezellig en het blije ijsjesgezicht vind ik hemels en wat is het een heer van stand. Mooie plaatjes, mooie plekjes en ik zeg speurneus 007 af, was gewoon hele Joshua kwijt.
    Wat een heerlijke dag!

  8. maria-dolores zegt:

    Geweldig verslag!
    En wat een geweldig model!

  9. antoinette duijsters zegt:

    Wat een pracht foto reportage, volgens mij hebben jullie alle twee genoten:-)

  10. Annet zegt:

    Wat een prachtig blog. Ik heb genoten. Beeckestijn is bekend. Mooie voorouders Josh en ik ben benieuwd naar jouw tuinen:)

  11. Annet zegt:

    even inloggen……

  12. deplantenparade zegt:

    Een hele fijne dag geweest lijkt mij zo. Voor mij alweer te lang geleden dat ik daar geweest ben, ga er nu zeker snel weer naartoe. Dank je voor deze herinnering.

  13. Isis Nedloni zegt:

    Wat een
    gezellig
    en sophisticated blog alhier.
    Volgens mij komen je voorouder(s) echt uit deze kringen Joshua.
    Ergens in een verre generatie.
    Ik ben serieus.
    Vriendelijke groet
    Isis

  14. laila zegt:

    Heel erg mooi.
    Wat een stuk, die Joshua!

  15. A C T U A L I T Y zegt:

    Leila en anderen : U brengt mij van Mijn stuk..
    en Selma ken ik al vanaf 1 9 6 5 !!
    Die door iets een heel Speciaal Plekje heeft..
    verder weer te verlegen,,,
    E wat Knap is,, Zekan de meest onogelijk
    Types als Stukken op de Plaat leggen
    Fotograferen!!
    U sprak met iemand die van z’n Stuk is..

  16. martin zegt:

    Dat was een mooie dag. De aankondiging had ik al gezien.
    Van Es ik zal het onthouden.

  17. Bart zegt:

    Een prachtig blog, met een vrolijk verslag en mooie foto’s!
    Dit was duidelijk genieten, het straalt er van af…
    Aanbevolen!
    Hartelijke groet, Bart (…in alle warmte en drukte had ik deze mooie bijdrage nog bijna gemist…)

  18. Annelies zegt:

    Erg mooi blog, leuk model, de VVV van Velsen zal jaloers zijn!

  19. StadsfotograafVelsen zegt:

    Jaloezie is niet de bedoeling Annelies :-). De VVV zal wel een link plaatsen, ik heb er in elk geval om gevraagd. Dit culturele erebaantje is toch een soort ambassadeurschap voor de gemeente, en toevallig woon ik hier met groot plezier. Dus ben blij als ik bij kan dragen tot een positiever beeld van deze plek, groetjes!

  20. Kitty zegt:

    Wat leuk, samen een dagje Velsen. Dapper met die hitte, ook.
    Beslist een goeie tip voor de Amsterdammers met die FFF. 🙂

  21. Heyta (Ivy) zegt:

    Mooi fotoverslag. Joshua past goed in die omgeving.
    Wat heerlijk toch dat er zoveel massatoerisme is. Dan zijn de mooie plekje echt nog mooi.

  22. broekstukken zegt:

    Door de titel wist ik het al: die heb ik gezien en gelezen. Als ik weer geld heb ga ik naar Van Es!

  23. Selma zegt:

    Zo duur is van Es niet hoor,
    Maar als je gaat, mail me dan even, dan prik ik een scholletje met je mee
    (als je wilt tenminste)

  24. annevellinga zegt:

    wat bijzonder dit te kunnen lezen en even daar te zijn alsof de tijd niet is gebroken…

Schrijf hier je reactie

