Bentleys!! Rolls Royces!!!!


Dit weekend organiseerde De Mascotte, de vereniging van eigenaren van Bentleys en Rolls Royce een lustrumfeestje in Velsen. Plein 1945 stond zaterdag vol met het mooiste van het mooiste.
Ik heb zelf al jaren geen auto meer, en vind dat veel meer mensen hun autoverslaving in moeten ruilen voor een fiets, maar voor deze auto’s maak ik een uitzondering. Moooooooi! En wat veel! Sommigen zijn echt oud, uit 1929 bijvoorbeeld, maar nog steeds zeer goed ter wiel, terwijl ook het nieuwste model te bewonderen viel.



In het Gemeentehuis werd de autoclub welkom geheten door de burgemeester, met een hapje en een drankje.
De voorzitter overhandigde de burgemeester twee flessen Rolls-Royce-wijn. Die zal niet naar benzine smaken.
Veel dames droegen leuke zomerhoedjes.



En toen werd er weer gereden. Ik vroeg de voorzitter of ik een lift kon krijgen, en ja hoor: voor het eerst van mijn leven zat ik op de zachtgele leren bank van een Rolls Royce, op weg naar landgoed Duin en Kruidberg, waar het gezelschap logeerde.
Maar kijk eens op het dashboard: een oranje beessie.
Ook gewone mensen, die Rolls-Roycebezitters.




De avond werd feestelijk besloten met een diner op Huize Waterland, een van de allerfraaiste plekken van Velsen, zeker op zo’n warme zomeravond.

Ik heb er in 1984 nog eens geëxposeerd, toen de gravin van Limburg Stirum er woonde. Ik mocht bij haar eten, maar dat was gewoon boerenkool.




Advertenties

Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Auto's, Monumenten in Velsen, Sport en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Bentleys!! Rolls Royces!!!!

  1. Mephisto zegt:

    wauw…
    Wil ik ook, wil ik ook, sprakeloos…
    Wat zou dat blik trouwens allemaal nog waard zijn?
    Gaat dat per kilo of per nageslacht?
    *grin*

  2. StadsfotograafVelsen zegt:

    Je hebt al een RR Silver Shadow uit 1976 voor 8500 euro, dus best bereikbaar voor de gemiddelde auto-aanschaffer, maar je krijgt een nieuwe Phantom drophead coupé voor 559.000,- en er zijn ook wel zeldzame modellen waar je het dubbele voor neer mag tellen, of meer.
    Google maar even op ”Rolls Royce occasion", dat is smullen.
    Ik ga maar weer eens een staatslot kopen, wie weet staat er dan volgende maand een Phantom II uit 1932 voor de deur, want de oudjes zijn het mooist wat mij betreft!

  3. martin zegt:

    Zelf zou ik me meer hebben uitgeleefd op de hoedjes
    dan op de auto’s. Maar voor een fotografe wel een traktatie
    zo’n feestje.

  4. Guus zegt:

    In 1995 een uurtje door de omgeving van Herentals, België, getoerd met een rechtsgestuurde, tweedeurs, Rolls-Royce. In een Rolls zitten was een jongensdroom, er zelf eentje rijden was iets waarvan ik niet durfde te dromen. Wat een ongekende sensatie nà al het nerveuse spul zoals MG`s, een Panther Kallista, een Jaguar E-Type, een Ferrari etc, wat ik heb gereden. Het publiek in de allergrootste bewondering naar de auto kijkend, minzaam terug wuiven. In een Rolls onthaast men, filespelletjes zijn voor het gepeupel want op de man in een Rolls wacht men altijd omdat zónder hem geen beslissingen kunnen worden genomen. Richting Antwerpen even vanuit de 0-stand geaccelereerd, dan weet men niet wat er op je af komt. Zelfs een Porsche, Ferrari, is er niks bij, die wegen minstens 1 1/2 keer minder.
    Vanaf 1995 is mijn jongensdroom: Een Rolls bezitten.
    De wens waar ik zelfs niet van durf te dromen: Twee Rolls-Royces bezitten.
    Een aanbeveling voor deze prachtige serie.

  5. Guus zegt:

    Ter aanvulling van mijn vorige reactie:
    Bij mijn weten zijn er in Nederland twee Rolls-Royce clubs. De hier ter sprake gebrachte ‘De Mascotte’ en de ‘Rolls-Royce Enthusiast Club Netherlands’ Die toevoeging ‘Netherlands’ is belangrijk omdat het van oorsprong een Britse vereniging is welke in een aantal landen, o.m. in Amerika, eigen afdelingen heeft.
    De magie van het merk Rolls-Royce bestaat uit:
    1) ‘The best car of the world’. De Amerikaanse activist en latere presidentskandidaat Ralph Nader heeft daar vraagtekens bij gezet. Zeker in de beginperiode was elk exemplaar volledig handgemaakt.
    2) De aanvankelijke geluidsstilte waarin het enige "lawaai" het tikken van het interieurklokje was. De laatste twintig jaar is daarin verandering gekomen want een merk als Mercedes-Benz is ook een stuk stiller geworden.
    3) De prijs. In vroeger tijden kostte een Rolls-Royce bijna net zo veel, meer, dan een landhuis, een kasteel.
    Met champagne is Rolls-Royce de symbolisering van de ‘happy few’, dus gekroonde hoofden, filmsterren etc. Triest dat het Koninklijk Huis geen Rolls meer heeft. Ik blijf Beatrix in een verlengde Ford Granada, een Volvo, geen gezicht vinden.
    4) Het motorvermogen, de prestaties. Het klassieke antwoord op vragen daarvoor: "Voldoende". Hoeveel voldoende dat was ontdekte ik dus onderweg naar Antwerpen. Het was duizelingwekkend. Niet aanbevelenswaardig om zo te rijden want afgezien van de immense benzineconsumptie moet men rond de 2.500 kilogram door de bochten janussen, noodstops maken.
    @Mephisto
    ‘Blik’… Ga je mond spoelen met zeepsop. Typisch Nederlands om zich denigrerend uit te laten over dingen die men zelf niet heeft.

  6. marijke zegt:

    door die hoeden ziet elke vrouw er een beetje uit als een koningin, viel me op :-).

  7. Pingback: Een kelderende Bentley en een klap met een dossier | Er was eens…

Schrijf hier je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s