Vlinders (2), Witjes, of Zwart op Wit

Klein koolwitje, schuilend achter een paardenbloemenscherm tijdens een regenbui,
op het Forteiland



Nog zo’n koolwitje, een van de meest voorlomende witjes, maar niet te onderschatten



In de berm bij de Dokweg zie je er soms vele tientallen als de zon lekker schijnt, maar ook op andere bloemrijke plaatsen vrolijkt hij de boel op (althans voor mij)



Zijn grote broer, het Groot koolwitje, gezien in de Wenckebachstraat te Velsen-noord



Hij is ook echt wat groter, maar je herkent hem vooral als hij zijn vleugels openslaat



Onderstaande schoonheid is het Klein geaderd witje




Klein geaderd witje is ook een veel voorkomend vlindertje, maar je verwart hem gauw met de koolwitjes, oppervlakkig gezien. Deze zag ik in Velserbeek. In het voorjaar, op de bloeiende Look-zonder-look, die lekkere eetbare plant (maar wie eet ‘m, behalve ik?)



Nu een nachtvlinder, met de mooie naam Witte tijger



zich verbergend voor de zon achter het blad van een zilverpopulier in de Kennemerduinen



De Klaverspanner, zo’n gewoon vlindertje dat je overal tegen kunt komen.
Deze zag ik toevallig in een berm bij Seaport Marina



Hij vliegt ‘s avonds ook wel om mijn lamp. Ik vind hem erg leuk met die afwisselend witte en zwarte kwastjes onderaan z’n vleugels. Hoe verzint de natuur dat toch, en waarom?



Het Resedawitje tenslotte staat in Nederland op de Rode Lijst van zeer zeldzame of bijna uitgestorven dieren



De waarheid gebiedt dan ook dat ik deze niet in ons land heb gefotografeerd maar op de Kaapverdische eilanden (Afrika) waar ik ze gelukkig met honderden tegelijk zag dartelen op woestijnplanten. Wat een mooitje hè, met dat subtiele rode vlekje onderaan…



Over Selma

Maarten Lutherschool 1958
Dit bericht werd geplaatst in Vlinders en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Vlinders (2), Witjes, of Zwart op Wit

  1. antoinette duijsters zegt:

    Prachtige foto’s, maar ik zou ze in twee keer geplaatst hebben.

  2. A C T U A L I T Y zegt:

    Vlinder -
    Fee
    neemt
    het
    Zaad
    naar
    Overal
    mee…

  3. frits houtgraasf zegt:

    Selma prachtig al die mooie kleurtjes ,vlinders fotgraferen is geduldig werk knap hoor

  4. Aad Verbaast zegt:

    Dat zal heel wat tijd en moeite gekost hebben om deze fraaie serie te schieten.
    Mooi!

  5. Vogel-vrij zegt:

    Wat een tere pracht

  6. StadsfotograafVelsen zegt:

    In twee keer Antoinette? Ik denk dat wie zin en tijd heeft toch wel scrollt.
    Ja Frits, geduld is wel nodig, maar dat gaat vanzelf bij insecten wat mij betreft.
    Nee hoor Aad, geen moeite, en wat is tijd als je het naar je zin hebt? Ik kan nog wel honderden vlinderfoto’s plaatsen!
    Teer lijken ze zeker, Vogel-vrij, maar ze zijn toch ongelofelijk sterk, veel soorten maken met gemak een reis van Afrika naar Scandinavië, met die dunne vleugeltjes. Soms tref ik er wel eens zoeentje met half vergane vleugels en afgebroken voelsprieten, na 8000 km vliegen, maar toch stug doorgaan!

  7. Zilver zegt:

    Wat een prachtige foto’s, ik geniet er van, ik blijf nog even kijken hoor!

  8. Pierra zegt:

    Schitterende foto’s en haarscherp. Heel gevarieerd ook de soorten vlinders. Ze zijn prachtig. Hoe blijven ze zo mooi stilzitten?

  9. StadsfotograafVelsen zegt:

    @Dank je Zilver, binnenkort plaats ik nog eens een serie rode vlinders
    @Piera, ze blijven helemaal niet stilzitten! Je zou me eens moeten zien rennen als een Prikkebeen achter die vlinders aan, vaak zitten mijn benen ‘s avonds onder de schrammen en brandbetelbulten. Ik scheld ze inwendig vaak ook uit, van: blijf toch zitten sukkel! Vooral als het heet weer is zijn ze zo energiek! Beter is het om ‘s morgens of op een wat koelere zomerdag uit fotograferen te gaan.
    Vaak maak ik veertig foto’s van één enkele waarvan er maar vijf scherp zijn of zo. De meeste gooi ik weg.
    Het gaat om geduld en geluk. Dat laatste heb ik trouwens altijd: ik word echt gelukkig van een middagje in de duinen scharrelen op zoek naar vlinders, of het nou wegvliegende sukkels zijn of niet!

Schrijf hier je reactie

